. La Lettre Electronique de TRRAACE
' TRRAACE Electronic Newsletter

N° 217 - 30/09/2016

TRRAACE :

TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET
EDUCATIVES

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE
COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS

ToDOS 0S RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS
E EDUCATIVAS

HTTP:/ /WWW.MEDIAFRICA.NET
Table des matieres / Table of content

Nouvelles/NeWs/NOLIiCIias tuurirramrarimrsra s s ssassrasrassrssssrsssaassssssssasssanssansssnnsnnnsnnnnnn 2
Ghana: Jailed Ghana radio presenter gets presidential pardon ..........cccoviviiiiiiiiiiiennn, 3
Zambia: Zambia suspends licenses of three broadcasters..........covviiiiiiiiiiiiiiiiiieen, 4
Kenya: PreviousHome How a volunteer journalist used radio to combat cholera in Kenya 5
Burundi: Burundi frees journalist after one-week detention .......c.ccovoiiiiiiiiiiiiiiic e, 5
Tanzania: Tanzania’s Dira FM Opts for Innovation ......ccooiiiiiiii i 5
Tanzania: Government Removes From Air TWO RadioS .....coviiiiiiiiiiiiiiiii e vneeees 6
Zambia: Zambia lifts ban on private radio accused of unprofessional conduct ................ 6
Zambia: IBA Lifts Itezhi Tezhi LiCENCE Ban .....covvieiiiiiiiiiiii it e e e ees 7
Nigeria: NUJ Urges Ganduje to Save Radio Station .........ccviviiiiiiiiiiiiiiiic e 7
Kenya: Stand up and be heard...........ooiiiiii 7
Ghana: 53 Top Radio Presenters Adopt Resolution to Promote Peaceful Elections............ 7
Ghana: Abusive Language on Radio for April — June: Unsubstantiated Allegations,
Offensive CommeENts Prevalent ... e e 8
Gambia: Radio Presenters Undergo Voter Education Training.........cccoovvviiiiiiiiiiinnnnnnn. 8
Somalia: UNSOM intervention resulted restitution of Radio Shabelle equipment............. 9
Kenya: The eleventh Catholic Radio operational in Kenya......ccoooviiiiiiiiiiiiiiiiiiicieea 10
South Africa: Launch and Annual General Meeting of the Eersterust Community Radio...10
Nigeria: CSR - City FM Introduces Media Academy to Groom Talents............ccovvnnnnnne. 11
Tanzania: Tanzania bans radio station for "airing seditious content" .............ccoovvvininenn. 11
Guide: Broadcaster how-to: Gathering & using audience feedback ............c.cvvivininennn. 12
Kenya: Kenyan regulator rejects counties' radio permit applications ..........c.ccvvvvivinnnn. 12
Kenya: Kidero allocates millions for City Hall FM radio station............ccooviiiiiiiiiinnnne. 13
Tanzania: TCRA Bans Radio 5fm, Frees MagiC FM ......c.ociiiiiiiiiiiii e 14
Tanzania: Govt Penalises Two Radio Stations for Sedition ........cccooviiiiiiiiiiiiiice e, 14
Zambia: US urges Zambia to facilitate reopening of closed private radio, TV stations..... 15
Morocco: Launch of Climate Radio .. ..iiviieiiiiiiiiii i ene s 15
Gabon: Gabonese RTN goes "off air" after court validates Bongo win...........ccocvvvvvvnenen. 16
Kenya: Kenyan governors to challenge rejection of radio permits..........ccovviiiiiiinnnnnne. 16
Somalia: Somali journalist Abdiaziz Ali killed in Mogadishu ...........ccoooiiiiiiiiciiee, 17

Nouvelles en francais

RDC : JED demande la réouverture de prés d’une dizaine d’autres médias qui restent

L]0 0 (=T PP PP 17
Ghana: Le président ghanéen John Mahama accorde sa gréace a un présentateur radio ..18
Madagascar: Radio Bongolava - Une référence dans la région.......cccvcveviiiiiiieienennnnns 19
Cote d'Ivoire: Média Academy : un programme pour apprendre le journalisme............. 19

Sénégal: Quatre collectivités locales lancent le signale de Diassing FmM ........c.ccvvvvvnennen. 19


http://www.mediafrica.net/

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2

Gabon: black-out sur I'information suite aux troubles post-électoraux ..........ccocvevevnnnnn. 20
Cameroun: Bafoussam - Six radios fErMEES .......ivviiiiiiiiiiiii e 21
RCA/Centrafrique : Bavure des FACA sur un journaliste stagiaire de la radio nationale...21
RDC: Kasai Oriental - Les directeurs des programmes de |'audiovisuel appelés au

(oo} {=TSt] To] ol a F=1 1] 0 1= T PP 21
Burundi: Un homme retenu au SNR, il était en possession d"émissions radio................ 22
Cote d'Ivoire: Projet de Syndicalisation dans les radios confessionnelles ...................... 22
RCA: La Radio "Ndélé Pas Loin", créée en 2015, continue a se développer...........c.cvevuns 23
RCA: Radio Voix de Kaga @ été Pill€e ......cvvviriiiiiii it e e e eneneens 23
Cote d'Ivoire: Un an aprés son ouverture, VIBE RADIO revendique 22.000 fans............ 23

Guide pratique pour la radiodiffusion : recueillir et utiliser les réactions de I'auditoire ....24
RDC: Plusieurs journalistes attaqués pendant les troubles de Kinshasa du 19 Septembre

.......................................................................................................................... 24
Burkina Faso: Faso Médias - 18 mois apres, le micro reste ouvert ........ccccoeveveviiennnnennn. 25
Sénégal: La WADR démarre une émission radiophonique de fact-cheking..................... 26
Maroc : Lancement de Radio Climat......oovieiiiiiiiiiii e e e e 26
Madagascar : Comment parler de citoyenneté a la radio ?......ovveiiiiiiiiiiiiiiinneeeee, 27
Cameroun: AL-HOUDA 99.3 FM - Une radio pour expliquer le CORAN et I'ISLAM ouvre ses
Lo Y Y= T o 1 U =1 = 27
Sénégal: Abdou Karim Sall dévoile la plaque de la radio Or FM d'Orkadiéré .................. 28

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS
(Posted from 22/08/2016 to 30/09/2016)

Burkina Faso: Faso Médias - 18 mois apres, le micro reste ouvert ........cocevvveveivenrnnennn. 25
Burundi: Burundi frees journalist after one-week detention ........c..ocoiiiiiiiiiiiiiiiiiin 5
Burundi: Un homme retenu au SNR, il était en possession d''émissions radio................ 22
Cameroun: AL-HOUDA 99.3 FM - Une radio pour expliquer le CORAN et I'ISLAM ouvre ses
[o1o Y- T Lo YU - | - T PP 27
Cameroun: Bafoussam - Six radios fErMEES .....i.iviiiiiiiiiiiiii e 21
Cote d'Ivoire: Média Academy : un programme pour apprendre le journalisme............. 19
Cote d'Ivoire: Projet de Syndicalisation dans les radios confessionnelles ...................... 22
Cote d'Ivoire: Un an apres son ouverture, VIBE RADIO revendique 22.000 fans............ 23
Gabon: black-out sur I'information suite aux troubles post-électoraux ..........ccocvvvennrnn. 20
Gabon: Gabonese RTN goes "off air" after court validates Bongo win...........ccvevivvvinenen. 16
Gambia: Radio Presenters Undergo Voter Education Training.........cccoovvviiiiiiiiiiinnennnn. 8
Ghana: 53 Top Radio Presenters Adopt Resolution to Promote Peaceful Elections ........... 7
Ghana: Abusive Language on Radio for April — June: Unsubstantiated Allegations,
Offensive CommeENtS Prevalent ... e e 8
Ghana: Jailed Ghana radio presenter gets presidential pardon ............cccoeviiiiiiiiinenne. 3

Ghana: Le président ghanéen John Mahama accorde sa grace a un présentateur radio ..18
Guide pratique pour la radiodiffusion : recueillir et utiliser les réactions de I'auditoire ....24

Guide: Broadcaster how-to: Gathering & using audience feedback ..............ccociieiieni. 12
Kenya: Kenyan governors to challenge rejection of radio permits........cccovvvviviviinnenne. 16
Kenya: Kenyan regulator rejects counties' radio permit applications .............ccoevivvennne. 12
Kenya: Kidero allocates millions for City Hall FM radio station............ccooiiiiiiiiiiinnn. 13
Kenya: PreviousHome How a volunteer journalist used radio to combat cholera in Kenya 5
Kenya: Stand up and be heard.........c..oooiiiiiii 7
Kenya: The eleventh Catholic Radio operational in Kenya .........cccoviiiiiiiiiiiiiiineneens 10
Madagascar : Comment parler de citoyenneté a la radio ?........ccoeviiiiiiiiiiiiiiiiieeens 27
Madagascar: Radio Bongolava - Une référence dans la région.......coceveviiiieiiienennnnns 19
Maroc : Lancement de Radio ClHmat......ooeiiriiiiiiiii i e e e eae s 26
Morocco: Launch of Clmate RAadio ......vveiuiiiiiiiiiiiiii e e e e enes 15
Nigeria: CSR - City FM Introduces Media Academy to Groom Talents ...........cocvevieinennns 11
Nigeria: NUJ Urges Ganduje to Save Radio Station .........ccooviiiiiiiiiiiiiiiiiieneens 7

RCA/Centrafrique : Bavure des FACA sur un journaliste stagiaire de la radio nationale...21

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016




TRRAACE — E-BULLETIN 217 3

RCA: La Radio "Ndélé Pas Loin", créée en 2015, continue a se développer...........c.cvevns 23
RCA: Radio Voix de Kaga @ été Pillee ......cviviuiriiiii i e e e enenens 23
RDC : JED demande la réouverture de prés d’une dizaine d’autres médias qui restent
1ES] ol 0 =Y PSPPSR 17
RDC: Kasai Oriental - Les directeurs des programmes de |'audiovisuel appelés au

10 (=TS o] T a = 111 o 1= PP 21
RDC: Plusieurs journalistes attaqués pendant les troubles de Kinshasa du 19 Septembre
.......................................................................................................................... 24
Sénégal: Abdou Karim Sall dévoile la plaque de la radio Or FM d'Orkadiéré .................. 28
Sénégal: La WADR démarre une émission radiophonique de fact-cheking..................... 26
Sénégal: Quatre collectivités locales lancent le signale de Diassing Fm .......cccceevvvennnnn. 19
Somalia: Somali journalist Abdiaziz Ali killed in Mogadishu ..........cocoiiiiiiiiiiiiii 17
Somalia: UNSOM intervention resulted restitution of Radio Shabelle equipment............. 9
South Africa: Launch and Annual General Meeting of the Eersterust Community Radio...10
Tanzania: Government Removes From Air TWO RadiOS ....ovviviiiiiiiiiiiiiiieiiiiinenesneneanes 6
Tanzania: Govt Penalises Two Radio Stations for Sedition ........cccooviiiiiiiciiiiii e, 14
Tanzania: Tanzania bans radio station for "airing seditious content” ..............ccceevieenens 11
Tanzania: Tanzania’s Dira FM Opts for INNOVation .........coviiiiiiiiiiiire e 5
Tanzania: TCRA Bans Radio 5fm, Frees MagiCc FM ........ociiiiiiiiiiiiin e 14
Zambia: IBA Lifts Itezhi Tezhi LiCENCE Ban .....covvieiiiiiiiiiiii it ne e ees 7
Zambia: US urges Zambia to facilitate reopening of closed private radio, TV stations..... 15
Zambia: Zambia lifts ban on private radio accused of unprofessional conduct ................ 6
Zambia: Zambia suspends licenses of three broadcasters..........ccviviiiiiiiiiiiiiiiiic i, 4

NeWsS (Les nouvelles en francais suivent p. 17)

ALERT

FROM : 24/08/2016 [EN]

Ghana: Jailed Ghana radio presenter gets presidential pardon

http://tinyurl.com/gsojop3

Ghana's President John Mahama has pardoned a radio presenter and two panellists jailed after
threatening to kill judges who had ordered the removal of nhames from the voters' register ahead of
December elections.

Communication Minister Edward Boamah said in a statement released on Monday that the
presidential pardons were granted for compassionate reasons.

"The decision of his excellency the president to remit their sentences on compassionate grounds
follows a petition submitted to him by the commentators appealing to the president to exercise his
prerogative of mercy," Boamah said.

In July the Supreme Court of Ghana had ordered the electoral commission to remove anyone who
applied to vote using a health insurance card, ruling that it was not proof of identity for voting
purposes.

The opposition had voiced concerns that the health cards could open the door to fraud since
cardholders do not have to be Ghana citizens.

Following the court ruling over 56 000 names were deleted from the electoral register.

Salifu "Mugabe" Maase, a presentor at Accra-based station Montie FM, and two pro-government
panellists were convicted of contempt after threatening on air not to accept the court's ruling on
the electoral register and calling for the judges to be killed.

They were sentenced to four months in jail and fined 10 000 cedis ($2 500).

Maase is known in Ghana for provocative comments on his show, which are invariably supportive of
the ruling party.

Ghana is set for presidential and parliamentary polls on December 7 with Mahama's ruling National
Democratic Congress seeking a second, five-year term against the New Patriotic Party's Nana
Akufo-Addo.

Source: News24 with AFP, 24 Aug 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016



http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9603
http://tinyurl.com/gsojop3

TRRAACE — E-BULLETIN 217 4

ALERT FROM : 25/08/2016 [EN]

Zambia: Zambia suspends licenses of three broadcasters

https://cpj.org/2016/08/zambia-suspends-licenses-of-three-broadcasters.php

Zambian regulators should immediately reinstate the broadcasting licenses of three media outlets it
revoked, and police should drop all charges against four media workers arrested when police
sealed the offices of the country's largest privately owned television station, the Committee to
Protect Journalists said today.

Zambia's Independent Broadcasting Authority (IBA) on August 22 suspended the licenses of Muvi
TV, the country's largest privately owned television station, as well as Komboni Radio and Radio
Itezhi Tezhi, which are also privately owned. It alleged in a statement that the three were guilty of
professional misconduct and "posed a risk to national peace and stability" before and after the
August 11 presidential election, according to media reports. It did not provide further details.
Milner Katolo, a lawyer for Muvi TV and Komboni Radio, told CPJ that police arrested four Muvi TV
workers. They were arrested after the police and officials from the Zambia Information and
Communications Technology Authority (ZICTA) took control of the station's office in Lusaka on
August 22. They were charged with "criminal trespassing," he said. Costa Mwansa, managing
editor at Muvi TV, told CPJ that those arrested were John Nyendwa, Mubanga Katyeka, Joe
Musakanya, and William Mwenge, that police released them today, but that they still face
trespassing charges.

"Canceling the licenses of some of Zambia's leading broadcasters on such vague grounds as
preserving 'national peace' smacks of censorship," CPJ Africa Program Coordinator Angela Quintal
said. "The arrest of four media workers on charges of trespassing on their own premises would be
laughable were it not so outrageous. We call on Zambian regulators to return Muvi TV, Komboni
Radio, and Radio Itezhi Tezhi to the airwaves immediately, and drop the spurious charges against
John Nyendwa, Mubanga Katyeka, Joe Musakanya, and William Mwenge."

Katolo, the lawyer, told CPJ] that the IBA gave his clients no justification for suspending their
licenses. "We do not have sufficient particulars to respond to a charge of unprofessional conduct,"
he said.

The lawyer said the IBA Amendment Act, which details the regulator's procedures, requires the IBA
to give broadcasters notice of a complaint and to give them an opportunity to respond before
suspending their licenses. He said the IBA had told him that the broadcasters would be able to
present their case on September 14.

Katolo said Muvi TV and Komboni Radio would appeal to the Ministry of Information based on the
IBA Amendment Act, though no minister of information has been appointed, pending the resolution
of a court case disputing the outcome of August 11 presidential election. Since his clients did not
have "the luxury of time," he said, he was also preparing court papers.

IBA chairwoman Josephine Mapoma rejected allegations that the IBA's actions were politically
motivated or that it had acted unlawfully.

She told CPJ that she could not disclose details of the violations until the broadcasters appeared
before the IBA, as she did not want to be seen to prejudge the issue. Given the gravity of the
alleged infractions, she said, the IBA had invoked Section 29(1) (j) of the IBA Amendment Act
which allowed it to suspend licenses pending a hearing, she said.

Attempts to reach Radio Itezhi Tezhi were unsuccessful.

The decision to shut down the three broadcasters follows the June closure of the independent
Zambian newspaper The Post, ostensibly because of a tax dispute, a move CPJ considers a
politically motivated attempt to silence criticism ahead of the election, which was tainted by
violence and allegations of voter intimidation.

The opposition United Party for National Development (UPND), has challenged the outcome of the
election in court, alleging the country's electoral commission had manipulated the results. The
court challenge has delayed the inauguration of president-elect Edgar Lungu who, according to the
official results, won 50.4 percent of the vote against UPND leader Hakainde Hichilema's 47.6
percent.

Source: Committee to Protect Journalists (New York), 24 Aug. 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9604
https://cpj.org/2016/08/zambia-suspends-licenses-of-three-broadcasters.php

TRRAACE — E-BULLETIN 217 5

NEWS FROM : 28/08/2016 [EN]

Kenya: PreviousHome How a volunteer journalist used radio to
combat cholera in Kenya

http://tinyurl.com/z5lyakx

Passing on skills to a new generation of broadcast journalists is helping save lives in Kenya. Mark
explains how a fresh-faced volunteer single-handedly developed a radio programme designed to
tackle cholera.

I began mentoring Sayid in a studio at Wajir Community Radio and was immediately impressed by
him. He had just finished his fourth year of high school and had joined the station as a volunteer
presenter. Fresh faced and without any previous media experience, it was a gutsy entry into the
industry.

-- Developing young journalists --

Sayid was a quick learner, getting through sessions on interview skills, news writing and producing
different radio formats (e.g. drama) at lightning speed. After each session we’d pick a topic and
Sayid would go into the community to practice what he’d learnt. The new volunteer quickly learnt
the ropes. He seized every chance to report news; collecting interviews, writing scripts, editing
audio clips and presenting from the studio.

When reports of a number of people dying from cholera in Wajir County came in earlier this year,
he acted quickly.

-- Tackling cholera through radio --

On his own initiative Sayid produced a one-off radio programme about the disease. The show,
which included interviews with health experts, vox-pops with cholera survivors, news segments
and public service announcements, resonated well, becoming the talk of the town. Its success led
to a weekly programme dedicated to tackling cholera.

Nothing gives me more joy when I see my mentees putting into practice the things we learnt
together, especially when it involves saving lives.

Just a year after I first met him, Sayid had spread his wings, leaving Wajir Community Radio to
join a local TV station as a correspondent. There’s always a touch of sadness when volunteers
leave to climb the career ladder, but with it, comes immense pride. I bumped into him the other
day. He was armed with a huge camera and on his way to cover a public rally which the Kenyan
president, Uhuru Kenyatta was attending. He smiled and told me, "I still follow your teachings
Mark, the things you taught me for radio apply to TV as well.”

Source: BBC Media Action (London), 24 Aug. 2016

ALERT FROM : 28/08/2016 [EN]

Burundi: Burundi frees journalist after one-week detention

Rwandan journalist Steve Irakoze Gisa, who works for Radio Buja FM, has been freed after
spending a week in the custody of the SNR (Burundi intelligence agency).

Irakoze has thanked all those who have been on his side since the day of his arrest. He has,
however, deplored the fact that he had spent a week behind behind without any valid reason.
A dual Burundian-Rwandan national, Steve Irakoze Gisa was accused of posing a threat to
Burundi's state security.

Source: RNA news agency (Kigali), in French, 25 Aug. 2016; translated and quoted by BBC
Monitoring Global Newsline Media File, 26 Aug. 2016

NEWS FROM : 29/08/2016 [EN]

Tanzania: Tanzania’s Dira FM Opts for Innovation

http://www.radioworld.com/article/tanzanias-dira-fm-opts-for-innovation/279519

Dar es Salaam ("The Residence of Peace”) is the largest city by population in Tanzania and in
Eastern Africa. It is also Tanzania’s leading financial and cultural center.

Both the www.worldradiomap.com and the www.radio-africa.org websites report more than 30 FM
radio stations are currently receivable in Dar es Salaam.

INVESTMENTS

According to Marco Giovannini, CEO at Italian systems integrator DM Broadcast, the radio business
in the city is healthy, and several investors are entering the media industry, providing capital and

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9606
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9606
http://tinyurl.com/z5lyakx
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9609
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9611
http://www.radioworld.com/article/tanzanias-dira-fm-opts-for-innovation/279519

TRRAACE — E-BULLETIN 217 6

establishing new stations.

Dira Media Group Co. Ltd., owner of Dira FM and Dira TV, based in Dar es Salaam, is one example.
It recently entrusted DM Broadcast with the turnkey supply of a new, integrated radio and TV
facility, designed and implemented for both independent and synergic operation. The installation
included a complete TV studio, with studio equipment, cameras and a room to host the playout
equipment, as well as a complete visual radio studio.

“Dira FM is Tanzania’s first station to adopt the visualization of radio,” Giovannini explained. The
station, which is currently carrying out on-air tests and expects to be fully operational within the
coming weeks, covers the metropolitan area of Dar es Salaam via FM. The visual stream will be
available via digital terrestrial TV. Dira is also distributing the visual stream via the web too.

“We based our design of the Dira integrated radio and TV facility on a really new concept,”
Giovannini said. “A single operator in the master control room can manage and combine the
master feed from both the TV and radio playout. Under standard operating conditions, the radio
master feed flows to the FM delivery chain, and the TV master feed goes to the TV delivery chain.”
[...]

Full report and source: Radio World (New York), Website, 29 Aug. 2016

NEWS FROM : 30/08/2016 [EN]

Tanzania: Government Removes From Air Two Radios

http://allafrica.com/stories/201608291323.html

THE government suspended from the air two radio stations today for unidentified period after
airing alleged peace tarnishing programmes.

The Minister for Information, Culture, Arts and Sports Development, Mr Nape Nnauye named the
two radios as Radio 5FM, based in Arusha and Magic FM of Dar es Salaam.

The minister stated that at different times the two radios aired rabble-rousing programmes which
were unhealthy for the society tranquility and wellbeing.

Also, the youthful Minister said he has communicated with TCRA's content committee to question
the two radios over the aired programs and proposed a suitable punishment.

Since the fifth phase government came to power last November two newspapers have been
banned, while some radios and television stations fined.

In June this year, the ministry annulled the registration of 473 newspapers and magazines for
being inactive for three consecutive years.

Source: Tanzania Daily News (Dar es Salaam), 29 Aug. 2016; quoted and distributed by
allAfrica.com

ALERT FROM : 30/08/2016 [EN]

Zambia: Zambia lifts ban on private radio accused of
unprofessional conduct

http://tinyurl.com/h2w76gh

Zambia’s broadcasting regulator has lifted the ban on a radio station which had its licence revoked
on the basis of unprofessional conduct before, during and after the August 11 polls.

Itezhi Tezhi Radio had its operational licence restored by the Independent Broadcasting Authority
(IBA) on the same day that Muvi Television and Komboni Radio’s lawyers will be pleading their
case in court, local media reports.

The IBA last week suspended the operation licences of the three media houses for alleged
professional misconduct.

The Authority said it had observed that before, during and after the August 11, 2016 elections, the
sanctioned media houses were acting contrary to provisions of the IBA Act, it has therefore
become necessary for the Authority to suspend the licenses of the three stations in the public
interest,”

But in a press statement dated 30th August 2016, the IBA board said it had lifted the ban on the
radio station because they the station requested a special hearing ahead of the IBA’s September 14
scheduled date and admitted its wrongdoing.

“The station admitted that it had aired a programme during which a guest was inciting violence.
“The station further submitted that it was remorseful and appealed to the IBA to be lenient and
consider lifting the suspension as it is the only source of information in the area,” the statement
added.

Source: Africanews, Website, 30 Aug. 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9612
http://allafrica.com/stories/201608291323.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9614
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9614
http://tinyurl.com/h2w76qh

TRRAACE — E-BULLETIN 217 7

ALERT FROM : 01/09/2016 [EN]

Zambia: IBA Lifts Itezhi Tezhi Licence Ban

http://allafrica.com/stories/201608310597.html

Itezhi Tezhi Radio has had its operational licence restored by the Independent Broadcasting
Authority on the day off air Muvi Television and Komboni Radio lawyers will be pleading their case
in court.

The Independent Broadcasting Authority last week suspended the operation licences of the three
media houses for alleged professional misconduct.

According to the letter dated 30th August 2016 the IBA Board convened a special hearing bringing
it forward from the scheduled session of September 14 sitting.

Muvi TV and Komboni Radio have taken their cases to court with the matter coming up at 15:00
hours today.

Source: Zambia Reports (Lusaka), 30 Aug. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 05/09/2016 [EN]

Nigeria: NUJ Urges Ganduje to Save Radio Station

http://allafrica.com/stories/201609051122.html

Nigeria Union of Journalists (NUJ), Kano state Council has urged the state government to save the
Kano state owned radio station from dying.

In a communique issued to newsmen at the end of its monthly congress meeting in Kano, the
union observed with dismay the skeletal services offered by the broadcasting out-fit, stressing the
need for the state government to hurriedly wade into the matter.

The communique signed by State Chairman of the NUJ, Alhaji Abduljalal Haruna said looking at its
strategic importance and relevance in information dissemination, the radio station should not be
neglected.

Source: Daily Trust (Abuja), 5 Sept. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 06/09/2016 [EN]

Kenya: Stand up and be heard

http://tinyurl.com/gwv6kfj

Bribing people for their vote is common in Kenya - and young people are especially vulnerable.
Jackie Christie explains how a new radio show is helping young people learn more about politics.
It was a stark comment, but one that highlights the challenges facing politics in Kenya: “Take their
money yes, but vote for the candidate of your choice.” The young man was reflecting on the all-
too-common practice of politicians ‘buying votes’ with cash or gifts, during a phone-in, on the first
episode of BBC Sema, a brand new debate radio show for young people in Kenya.

The series opened with the question: ‘Do political parties really care about young people?’ It's a
live issue ahead of national elections in 2017 and our listener’s views chime with an Aga Khan
University report published earlier this year. It found that whilst young Kenyans have generally
positive views about politics and democracy, 40% said they would only vote for a candidate who
bribed them.

‘Sema’ is a popular shorthand greeting in Kenya and means ‘tell me’ or ‘speak’. Inspiring young
people to speak up is exactly what BBC Sema aims to do. [...]

Full report and source: BBC Media Action (London), Website, 5 Sept. 2016

NEWS FROM : 07/09/2016 [EN]

Ghana: 53 Top Radio Presenters Adopt Resolution to Promote
Peaceful Elections

http://www.mfwa.org/53-top-radio-presenters-adopt-resolution-to-promote-peaceful-elections/

Fifty-three leading radio presenters and programme hosts from some of Ghana’s most influential
radio stations have adopted a six-point resolution to promote issues-based and peaceful elections
through their respective radio programmes.

The adoption of the resolution is the result of engagements with the influential radio programme

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9615
http://allafrica.com/stories/201608310597.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9619
http://allafrica.com/stories/201609051122.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9620
http://tinyurl.com/gwv6kfj
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9621
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9621
http://www.mfwa.org/53-top-radio-presenters-adopt-resolution-to-promote-peaceful-elections/

TRRAACE — E-BULLETIN 217 8

presenters by the Media Foundation for West Africa (MFWA) as part of the organisation’s project
that seeks to promote issues-based and decent language campaigning for peaceful elections.
Some of the journalists adopted the resolution at a forum which was chaired by Prof. Kofi Agyekum
popularly called Opanin Agyekum of the University of Ghana. Present at that forum were also the
Director of Political Affairs at the ECOWAS Commission Dr. Remi Ajebewa and the Head of
democracy and good governance at the ECOWAS Commission, Mr. Eyesan Okorodudu.

“It's great to have the most influential people on radio share a common view and recognise their
important role in promoting peaceful elections, and more importantly, committing to do so. I feel
really inspired by the action of these distinguished programme presenters and commend them for
this bold, exemplary action,” said Sulemana, Executive Director of the MFWA. [...]

Full report - including the text of the resolution - and source: Media Foundation for West Africva
(Accra), 5 Sept. 2016

NEWS FROM : 08/09/2016 [EN]

Ghana: Abusive Language on Radio for April — June:
Unsubstantiated Allegations, Offensive Comments Prevalent

http://tinyurl.com/hch2tge

The Media Foundation for West Africa (MFWA) has released its first quarter campaign language
monitoring report covering the period April-June, 2016. During the period, a total of 343 indecent
expressions were recorded on a total of 4,759 radio programmes monitored on 50 radio stations
across the country.

During the monitoring period, seven different categories of indecent expressions were used by
officials, supporters and affiliates of seven political parties - New Patriotic Party (NPP), National
Democratic Congress (NDC), Progressive People’s Party (PPP), Ghana Freedom Party (GFP),
National Democratic Party (NDP), People’s National Congress (PNC), Convention People’s Party
(CPP) and a group introduced as National Labour Party (NLP).

Overall, unsubstantiated allegations (127) and insulting and offensive comments (127) were the
most used indecent expressions during the quarter. Other indecent expressions used during the
period included provocative comments (52), remarks endorsing violence (20), remarks inciting
violence (8), remarks promoting divisiveness (7) and tribal slurs (2).

As far as radio stations are concerned, Accra-based Montie FM topped the pack of stations that
recorded the use of abusive expressions on their platforms with 83 incidents followed by Oman FM
(54) and Happy FM (30).

The MFWA campaign language monitoring project is aimed at encouraging people to be measured
in their use of language by naming and shaming those who use abusive expressions on radio. The
project titled, Promoting Issues-based and Decent Language Campaigning for a Peaceful, Free and
Fair Elections in Ghana in 2016 is being carried out with funding support from OSIWA, STAR-
Ghana, the EU (through Socioserve-Ghana) and the Embassy of France in Ghana.

The full report with other details on other individuals who used indecent expressions and the radio
stations that recorded these incidents can be found on MFWA website.

Source: Media Foundation for West Africa (Accra), 7 Sept. 2016

NEWS FROM : 08/09/2016 [EN]

Gambia: Radio Presenters Undergo Voter Education Training

http://allafrica.com/stories/201609070913.html

Media Agenda in collaboration with the Network of Community radio-The Gambia on Wednesday 21
August, 2016 concluded a two daysVoters Education workshop at the Trans Gambia Lodge in
Pakalinding in Jarra West District, Lower River Region.

Speaking at the training, Mr. Madi MK Ceesay, the Director of Media Agenda said "The workshop is
possible through funding from the American Embassy to the tune of $9816.03 targeting over 100
journalists in the Gambia at the various community radios, print and some private media outlets.
The essence of this workshop is to enlighten the community radio journalists on the importance of
voting especially during elections as most of the communities are ignorant of their civic right to
vote."

Mr. Ceesay stated that partnering with community radios especially the network will help members
of the community to understand their right to vote both at presidential, local government and
National Assembly elections; likewise understand the whole voting procedures.

He donated D5000 to the network of Community Radios- to open a bank account.

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9622
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9622
http://tinyurl.com/hch2tge
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9624
http://allafrica.com/stories/201609070913.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 9

For her part, Mama Jaye, the Vice chairperson of Media Agenda board of directors who doubles as a
resource person, expressed gratitude to the network for leaving their busy schedule to attend such
an important workshop, adding that the community radios are closer to the communities than any
other outlets and dealing with them in raising their awareness on one of their basic rights as
Gambians is important.

She stressed the need to orienting, sensitizing and enlightening the media to help cope with this ill
menace of voter apathy during elections, while urging the participants to utilize the knowledge
gained in the training. She noted that handouts, presentations and other useful information's will
be shared. She remarked, "Effective voter education programs are key parts of the political process
and a possible tool to provide a smooth electoral environment which is designed to ensure that
voters are motivated to participate in elections."

Madam Jaye noted that voter education programs help voters to understand voters priority through
given target groups such as voters with disabilities, elderly voters and pregnant women, provide
information and guidance and support to literates, displaying candidate photos or party symbols on
the ballot boxes and finally allowing and encouraging young voters to participate through social
media such as facebook, whatsApp, viber, IMO etc.

She averred the importance of citizens to be familiar with the electoral process as lack of such
familiarity causes low voter turnout.

Mr. Yusupha Bojang, the coordinator of Network of Community Radios the Gambia, expressed
satisfaction about the cordial relationship that exist between the two organizations, adding that his
organisation and the Media Agenda have recently signed an MOU .

He remarked, "Voter orientation is essential in development process of any nation as most
community members do not know it is their right to decide the future leaders of their choice should
be".

He urged the network members to utilize the knowledge gained to help raise awareness about the
electoral process in their respective communities.

Bojang hailed Media Agenda for funding the entire registration process of the network at the
Attorney General's chambers as well as the TIN Certificate with the Gambia Revenue Authority. But
he revealed that some community radios are facing challenges in executing their duties due to the
lack of equipment, while calling on Media Agenda and other organizations to support them achieve
their desired goals.

He said over the past seventeen years more than 3000, 00 students have graduated from his
school in different field of studies such as electrical installation, Construction, Information and
Communication Technology, Journalism amongst others.

Source: FOROYAA Newspaper (Serrekunda), 6 Sept. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 12/09/2016 [EN]

Somalia: UNSOM intervention resulted restitution of Radio
Shabelle equipment

http://tinyurl.com/hlub26k

The recent UN report on the freedom of speech in Somalia revealed that Radio Shabelle became
the main victim of Somali federal government's security agency (NISA) over the past 3 years.

The report 'dubbed' Somalia's freedom of expression critical to ongoing political transition was
published 04 September 2016, and it said Radio Shabelle has been particularly targeted in 5 times
by NISA.

NISA - National Intelligence and security agency of Somalia was accused of carrying out detention,
torture, and intimidation against Shabele Media Network from 2013 to 2015.

On 23 October, 2013, the station was taken off the air without explanation for more than a month
after reporting on corruption allegations against certain government officials, including former
interior minister Abdikarim Hussein Guled.

The same day, NISA and police forcibly evicted the radio station from government-owned premises
located near Mogadishu's Aden Adde international airport.

In November, 2013, NISA arrested the owner of Radio Shabelle Abdimalik Yusuf Mohamud and a
journalist for interviewing an alleged female rape victim.

In August, 2014, NISA shut down Radio Shabelle HQ in Mogadishu again and seized equipment and
arrested 17 staff members, including the owner and two senior editors. 14 were released later.

In March, 2015, Benadir regional court held a trail for three remaining journalists and ordered the
network to pay fines ranging from 500 USD to $10,000 and were freed from NISA jail.

Source: Shabelle Media Network website (Mogadishu), 10 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring
Global Newsline - Media, 12 Sept. 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9625
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9625
http://tinyurl.com/hlub26k

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 O

NEWS FROM : 13/09/2016 [EN]

Kenya: The eleventh Catholic Radio operational in Kenya

The Catholic Diocese of Maralal’s radio ‘mchungaji’ meaning the shepherd, is the eleventh catholic
radio to go on air and to be established by Kenya Conference of Catholic Bishops (KCCB) through
the Commission for Social Communications and Waumini Communications Company in her mission
to have 20 radio stations by 2020.

Broadcasting on 95.4fm at 150 km radios, Radio Mchungaji which is currently airing Radio Waumini
programs, is to have programs in Swahili, Samburu, Turkana and pokot languages with the aim of
promoting human and pastoral development, supporting peace building and community
empowerment, strengthening catholic faith in the diocese of Maralal and facilitating awareness
creation on projects managed by the catholic dioceses of Maralal.

At the beginning of September, 2016, Waumini Communications team led by the Managing Director
David Omwoyo conducted a one week training to equip the radio personnel with radio broadcasting
skills that included technical, production and presentation skills so as to reach out to the people of
Maralal, Samburu County in a more professional way.

Omwoyo called on the 15 trained personnel to always observe professionalism and the teachings of
the Catholic Church in their day to day running of programs and to wrap their minds around
programs that promote agriculture, gender equity, education, health and pastoral.

Situated in northern Kenya, Samburu County is classified among Kenya’s Arid and Semi-Arid Land
(ASAL). The area is inhabited by Samburu, Turkana and Pokot communities that practice a
pastoralist mode of livelihood, the county has an estimated population of 223,947 people.
According to Caritas Maralal report, Samburu County has a long history of marginalization
embedded in policies and practices of social, economic and political exclusions reflected in poor
service delivery-poor infrastructure, high rates of illiteracy and morbidity.

Source: Waumini Communications (Nairobi), Communique, 13 Sept. 2016

NEWS FROM : 18/09/2016 [EN]

South Africa: Launch and Annual General Meeting of the Eersterust
Community Radio

http://allafrica.com/stories/201609161254.html

[...] Community radio adds a vital dimension to any media environment, but is particularly
effective in a culturally diverse, multi-lingual area where the community is still coming to terms
with atrocities of the past.

The Eersterust community radio station will be reaching people and places that national or regional
media cannot using their own special phrases and languages. You have provided the listeners with
a sense of ownership and opportunities for engagement that are rarely available on national
broadcasters.

Community radio is often seen to represent the democratisation of communication; both
contributing to the creation of democratic culture and empowering and enabling (often traditionally
marginalised and excluded) communities to determine their own future paths and development.
As we celebrate our 22 Years of Freedom, there is indeed recognition that South Africa is much of a
better place than it was before 1994.

Since 1994 we have made substantial progress in transforming the South African economy to
benefit the majority, but serious challenges of unemployment, poverty and inequality still remain
with us.

Critical, though, is the central question of communication: do the affected communities fully
understand Government plans to transform society? Do they know where to take their grievances
to when there is manifest wrong-doings on the part of Government officials? Do they appreciate
that illegal protests that lack direction may worsen rather than improve their conditions?

When community members have complaints they must not resort to any violent means and
destroy properties as was experienced elsewhere in the country recently. The pure criminal
elements involved divert genuine grievances raised by the community.

We must discourage destructive actions before they give rise to widespread violence. This does not
only affect the community involved but also taints the image of the country for investment
opportunities, which are sorely needed to ensure that we meet our triple challenges of poverty,
unemployment and inequality.

[...] We need to understand our heritages and continue to promote our diverse cultures that make

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9627
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9631
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9631
http://allafrica.com/stories/201609161254.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 1

us a rainbow nation.

Media and especially Community Radio gives ordinary people a voice and also offers a forum for
dialogue between communities and Government. Community Radio takes up this responsibility and
ensures vulnerable groups in society are included and represented in their programming.

Poort Radio Station must be used as a tool for local development. It must continue to educate,
sensitise and inform its local audiences about issues that affect their lives such as health,
education, water, human rights, etc. In this way, you will remain relevant to the needs of the
community that you serve.

The department embraces the community radio sector. We have the responsibility to communicate
the country's successes to our people. We have not only good grounds but a duty to do this in the
interest of balanced reporting, bearing in mind the nature of attacks justly or unjustly launched on
us as a community, country and continent.

As the sector, we have an opportunity to better inform community and public perceptions about
our country.

In conclusion, we are fully committed to ensure that the sector is supported as we would like to see
it grow and address the needs of our people.

I also need to warn you that for a Community radio to be able to play this important and significant
role in community development, it must keep out of politics and religion and highlight pertinent
community issues. Have your current affairs programmes and debate but do not use the station to
fight political battles. [...]

Full speech and source: Department of Communications, South African Government (Pretoria), 16
Sept. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 18/09/2016 [EN]

Nigeria: CSR - City FM Introduces Media Academy to Groom
Talents

http://allafrica.com/stories/201609140792.html

To hone the skill of the upcoming media personalities, City FM, a private Radio Station based in
Lagos has introduced a media academy, a vocational training programme and capacity
development, to train young minds in the industry. The academy is the organisation's Corporate
Social Responsibility initiative.

According to the Chief Executive Officer of the company, Adedoja Allen, the academy was set up
because of influx of interns coming into the industry with the hope of becoming media
personalities.

She added that the first season of the training has taken off, which would enable the students to
spend three weeks in class and one week on radio programme.

At the end of the programme, she said the organisation would give the best students job within the
company and give the rest the option of internship with the company. She added that the company
also gives an opportunity to disabled ones to be part of the training as part of ways giving back to
the industry and society at large.

She said: "The initiative is an opportunity to give back to the society.

I would love to get involved in training young people to become radio personality, on-air
presenters. I said steps to take were to set up City FM. And gladly, we are the number one radio
station that would come out with this kind of initiative.

The way we structured it was such that the students will come into the classroom and get
theoretical training across all the subjects and courses, ranging from presenting, marketing, social
media, mass production, voice training and so on.

According to her, the classroom was equipped in such a way that the students can actually come
out and start to demonstrate the skills they acquired in class for two weeks, saying they can now
move on air and go ahead to demonstrate again to present what they have learnt in the class.

"I like the fact that we are breeding a new generation of on-air personality of radio presenters.
Some people in the industry are getting old, so we say let start training the new generation and
giving them the opportunity in the society to be what they want to be and explore their talents and
pursue their career opportunity," she added.

Source: This Day (Lagos), 14 Sept. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 19/09/2016 [EN]

Tanzania: Tanzania bans radio station for "airing seditious

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9632
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9632
http://allafrica.com/stories/201609140792.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9634

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 2

content”

TCRA's [Tanzania Communications Regulatory Authority ] content committee has banned Radio
5FM Arusha for three month and imposed a fine of 5m shillings [2,330 dollars] for airing seditious
content.

Reading the judgment, the committee's vice-chairperson, Mr Joseph Mapunda, said the radio has
been banned effective from today. The committee said after three months ban the radio will be
under close supervision for one year.

Meanwhile, the same committee warned Magic FM Radio based in Dar for airing seditious content
and ordered the station to apologise to President John Magufuli, listeners and the general public.
The apology should be aired for three days during news bulletin at 1600 hours and 2100hours from
17 September to 19 September. The advert for apology should be given high priority.

Three weeks ago, the government suspended the two radio stations for an unidentified period after
airing alleged peace tarnishing programmes.

Since last November, two newspapers have been banned, while some radio and television stations
were fined. In June this year, the ministry annulled the registration of 473 newspapers and
magazines for being inactive for three consecutive years.

Source: Daily News website (Dar es Salaam), 16 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring Global
Newsline - Media, 19 Sept. 2016

RESOURCE FROM : 20/09/2016 [EN]

Guide: Broadcaster how-to: Gathering & using audience feedback

http://tinyurl.com/hnxeg5w

Some radio stations are located in remote areas, far from fast Internet connections and good
mobile phone networks. Other stations have good services themselves, but broadcast to listeners
in areas that lack these resources. In either case, a radio program can serve to share knowledge
and information among your listeners—information they may not be able to get from other
sources.

However, this means radio broadcasters need creative ways to gather feedback from their
audience. And they need to be creative about how it is incorporated into their program.
Beep2vote is a great way to poll your audience, but it relies on a mobile network.

Not long ago, rural radio stations interacted with their listeners in two main ways: face-to-face
visits—either at the radio station or in the community—and via letters sent by listeners. But
sometimes even this kind of interaction is difficult. Transportation to and from remote communities
can be challenging, especially during the rainy season. Mail may be slow and unreliable.

This document highlights two stations that found creative ways to interact with their audience and
include listeners in their programs.

Source: Barzawire (Farm Radio International, Montreal), 19 Sept. 2016

NEWS FROM : 22/09/2016 [EN]

Kenya: Kenyan regulator rejects counties' radio permit
applications

http://tinyurl.com/zve9c6h

The Communications Authority of Kenya (CA) has denied county governments permits to set up
radio stations, stirring a fresh storm between Nairobi and the devolved units.

The telecoms sector regulator has rejected 20 county government applications seeking FM radio
broadcast bands, arguing that broadcasting is not a devolved function.

"The authority has not issued any county government with broadcast frequencies for either FM or
TV broadcasting. The constitution envisaged that the provision of public broadcasting services is
the role of national government since this function is not devolved," said CA director-general
Francis Wangusi in an interview with the Business Daily.

Mr Wangusi directed county governments to use the state-controlled Kenya Broadcasting
Corporation (KBC), for their communication needs.

"KBC is the media house currently charged with the responsibility of providing public broadcasting
services in Kenya," he said.

Governors on Tuesday [20 September] reacted sharply to the CA's rebuff, promising to challenge
the decision in court.

At the centre of their argument is the fact that the law allows counties to set up and use

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9634
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9636
http://tinyurl.com/hnxeg5w
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9637
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9637
http://tinyurl.com/zve9c6h

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 3

communication platforms such as radio and television to promote public participation in matters
such as planning, budget and law making.

British human rights campaign group Article 19 roundly condemned the CA's order terming it as a
breach of the freedom of establishment provided in the constitution, and which stipulates that
licensing procedures must be independent of political interests.

Henry Maina, director of Article 19 in charge of eastern Africa, said the CA's decision "has no basis
in law" and termed as fallacious the declaration that running a radio station is a national function.
Nairobi, Kiambu, Vihiga, Kwale, Meru, Elgeyo-Marakwet, Mandera, Busia, Machakos, Murang'a,
Kakamega, and Bomet are among the county governments that had applied to the CA for radio
permits and have set up infrastructure in readiness for the business. [...]

-- Use loss-making KBC --

ICT secretary Joe Mucheru proposed a model where county governments use the loss-making KBC
as a signal distributor even as he acknowledged that the government was yet to figure out how
best to handle devolved units' quest to venture into broadcasting.

"Even the national government doesn't have a spectrum. You can't have every county have a
frequency. The cost of setting up and running radio stations is also very high," Mr Mucheru said.
"KBC has a distribution licence, which county governments could use rather than each setting up
own infrastructure."

A county executive committee in charge of ICT in one of the vast counties in the northern frontier
said the CA's decision was a major setback for those in remote areas that are not covered by
commercial radio stations.

"Our county is huge in terms of land size and a radio station would be ideal to reach out to
wananchi. We barely have radio stations here," said the official on condition of anonymity.

Kenya has 62 free-to-air TV channels while the number of FM stations stood at 139 as at March
2016, according to official data from the regulator.

Full report and source: Daily Nation website (Nairobi), 21 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring
Global Newsline Media File, 22 Sept. 2016

ALERT FROM : 22/09/2016 [EN]

Kenya: Kidero allocates millions for City Hall FM radio station

http://tinyurl.com/j46jwyq

City Hall will in the next financial year set up a radio station as it aims to increase citizen
participation in county affairs and cut the cost of advertising in commercial channels.

The project that has been in the pipeline since last year was allocated Sh50 million in the budget
estimates for the next financial year.

Finance executive Gregory Mwakanongo said that the project requires about Sh100 million, adding
that the remaining half will be provided at a later stage.

“The radio station will serve as a platform to communicate our policies and development agenda,”
said Mr Mwakanongo.

“We are moving to secure licence with the Communications Authority of Kenya for radio frequency
spectrum.”

The FM station to be set up at City Hall will be a community radio funded from the budget and
advertising revenue.

Information, Communication and E-government executive Mohammed Abdullahi said the county is
developing content but declined to divulge when the station would go on air. "We have to develop
the content and specifications first then we will go to tendering,” he said.

The station will be fully owned by the county government. Mr Abdullahi says the set-up of the
station has been prompted by reduced air play on county issues by the State broadcaster, the
Kenya Broadcasting Corporation (KBC).

This will also give the County Assembly a platform to broadcast is proceedings similar to what KBC
does for Parliament. Bomet County has also announced plans to set up a radio station.

The community radio station is expected to ease City Hall’s burden of mobilising residents for
crucial meetings where public consultation is required by the law.

Last week, the county was criticised for poorly publicising a forum for interrogating next year’s
budget estimates. Less than 100 people turned up for the Monday meeting.

A lack of citizen participation in law formulation was the main reason some lobby groups moved to
court to contest the County Finance Act 2013.

Kiambu, had its Finance Act invalidated by the court for lack of public input, a development that
has left it with no legitimate claim to collect taxes and fees.

Official data shows that the number of FM radio frequencies rose to 529 last year from 387 in 2012
controlled by 103 radio stations as at September, according to Communications Authority of Kenya.

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9638
http://tinyurl.com/j46jwyq

TRRAACE — E-BULLETIN 217 14

Radio has continued to be more popular than television with regard to listenership and viewership,
especially in rural areas.
Source: Business Daily (Nairobi, Website, 22 Sept. 2016

NEWS FROM : 22/09/2016 [EN]

Tanzania: TCRA Bans Radio 5fm, Frees Magic FM

http://allafrica.com/stories/201609190654.html

TCRA's Content Committee has banned Radio 5FM Arusha for three month and imposed a fine of
5.0m/-for airing seditious content.

Reading the judgment, the committees Vice- Chairperson, Mr Joseph Mapunda said the radio has
been banned effective today. The committee said after three months ban the radio will be under
close supervision for one year.

Meanwhile the same committee warned and freed Magic FM Radio based in Dar for airing seditious
content and must apologise to President John Magufuli, listeners and the general public.

The apology should be aired for three days during news bulletin at 1600 hours and 2100hours from
17 September to 19 September.

The advert for apology should be given high priority.

Three weeks ago, the government suspended from the air the two radio stations for unidentified
period after airing alleged peace tarnishing programmes.

Since last November two newspapers have been banned, while some radios and television stations
fined. In June this year, the ministry annulled the registration of 473 newspapers and magazines
for being inactive for three consecutive years.

Source: Tanzania Daily News (Dar es Salaam), 16 Sept. 2016; quoted and distributed by
allAfrica.com

NEWS FROM : 22/09/2016 [EN]

Tanzania: Govt Penalises Two Radio Stations for Sedition

http://allafrica.com/stories/201609191245.html

Tanzania has lifted a ban on one of two privately owned radio stations that had been put off-air
indefinitely for allegedly broadcasting seditious content.

The Content Committee of the Tanzania Communications Regulatory Authority (TCRA) unbanned
Dar es Salaam-based Magic FM on Friday, ordering the station to air apologies during its news
broadcast.

"The verdict of TCRA is to give Magic FM Radio a severe warning. In addition they should apologise
to President John Magufuli, listeners and Tanzanians in general, for three consecutive days during
the 10am and 9pm news bulletins, starting September 17, 2016.

"The apology must be given prominence during the news bulletins in question," read the decision
announced by the committee vice chairman, Joseph Mapunda.

Arusha-based Radio Five was not lucky. The authority suspended the station for a further three
months and ordered it to pay a Tsh5 million (about $2,300) fine in addition to being put under
government supervision for a full year.

On August 17 this year, Magic FM Radio is said to have aired content in its Morning Magic
programme, from 7am to 8am, which is alleged to have been intended to "ridicule, revile and
humiliate the president" and cause a breakdown of law and order.

The station is accused to have further allowed its listeners to send in texts "that contained
messages of hatred, animosity, disdain and contempt all aimed at inciting the public against the
government."

As to why the TCRA pardoned the station, it said: "After having gone through the defence by Magic
FM Radio, the Committee is of the view that indeed the management of the radio station was
unequivocally apologetic over what transpired.

-- Opposition legislator --

Radio Five is accused of allowing an opposition legislator it had invited to ridicule the president
during its 8pm to 9pm evening show Matukio on August 25.

According to the Committee, Godbless Lema, a legislator from main opposition party Chadema,
was given leeway "to criticise and humiliate, sow seeds of hatred, and incite the public to take part
in an illegal demonstration that had been barred by the security forces, besides encouraging the
public to rise against the police force."

The station was ordered to pay the $2,300 penalty within 30 days.

The two stations had been shut down on August 29 by the Minister of Information Mr Nape Nnauye

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9639
http://allafrica.com/stories/201609190654.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9640
http://allafrica.com/stories/201609191245.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 5

for violating the Broadcasting Act.
The two stations are however allowed to appeal the verdict with one month.
Source: The East African (Nairobi), 16 Sept. 2016; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 23/09/2016 [EN]

Zambia: US urges Zambia to facilitate reopening of closed private
radio, TV stations

http://www.postzambia.com/news.php?id=20197

The United States has urged government to work with the Zambia Revenue Authority [ZRA] and
the Independent Broadcasting Authority [IBA] to facilitate the reopening of closed private media
houses in the country.

In a statement released to the media by the US embassy in Zambia, the United States government
stated that privately owned media institutions were a source of information to many Zambians.
"We urge the Government of the Republic of Zambia to continue working with the Zambia Revenue
Authority and Independent Broadcasting Authority to find ways to ensure that all private media
outlets meet their legal requirements and are able to reopen immediately and that oversight of all
Zambian media outlets is carried out in an equitable and evenhanded manner," read the
statement.

The US government also commended the IBA for reopening Muvi TV and Itezhi Tezhi radio after
weeks of closure for alleged unprofessional reporting.

Komboni Radio, whose broadcasting licence was also suspended at the same time as those of Muvi
TV and Itezhi-Tezhi radio, remains closed.

"Privately owned outlets are important sources of information for the people of Zambia, adding to
the plurality of voices that define a vibrant democracy. They also serve as an important channel of
information for government officials and community members on social, political, and economic
challenges. The recent reopening of Muvi TV is an important step in recommitting Zambia to its
democratic ideals," read the statement in part.

But President Edgar Lungu said it was unfair for the US government to tie the closure of the media
houses to elections.

He defended his government's decision to suspend broadcasting licence for Muvi TV and closure of
The Post newspaper, according to ZNBC [Zambia National Broadcasting Corporation].

President Lungu said his government was not happy that the statements from the United States
government seemed to be in support of the opposition "without regard to the facts".

The PF [Patriotic Front], through ZRA, closed The Post newspaper offices and printing facility over
disputed taxes on 21June.

Source: The Post (Lusaka), website, 20 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring Global Newsline
Media File, 23 Sept. 2016

NEWS FROM : 26/09/2016 [EN]

Morocco: Launch of Climate Radio

http://www.climateradio.net

AMARC is lauching Climate Radio, a temporary and multilingual press agency. This project aims at
offering a news coverage tailored to the editorial needs of associative, community, campus and
free radio stations worldwide. This initiative will take place during the UN conference on climate
change COP 22, that wi | | be held in Marrakech (Morocco) from 7th to 18th of November.
Environmental discussions, climate solutions, social, economic and cultural news will be at the
center of this global event... Sixteen journalists from more than ten countries will join forces to
produce stories, articles and broadcasts in Arabic, English, French, Spanish, Amazigh (published
under a Creative Commons licence CCBY-NC).

A website will be dedicated to the event : www.climateradio.net

Join us and share the events and the voices of the COP 22 with your audiences. Help advance and
highlight the global issues of Climate Change and environmental struggles encountered globally.
Reports and programmes focused on the Marrakech conference will be made available on the
climateradio.net site. We encourage you to take part of this initiative by sharing any content that
that highlights the impact of climate change, produced during or after the UN Conference. This,
because we would like to showcase the efforts led by our communities and our community radio
stations in highlighting and supporting climate and environmental struggles worldwide. This
initiative aims to honor the memory of Berta Caceres, radio activist and environmentalist murdered

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9644
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9644
http://www.postzambia.com/news.php?id=20197
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9645
http://www.climateradio.net/

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 6

in Honduras in March 2016.

Send us your contributions through WeTransfer at secretariat@si.amarc.org a nd download Climate
Radio reports on www.climateradio.net

This project will also allow us to operate the first experience of community broadcasting on
Moroccan FM frequency (subject to the granting of this license by the Moroccan media regulatory
authorities). Thanks to Climat Radio, AMARC and its members will increase their presence, visibility
and journalistic coverage expertise in the context of an international high level summit, and better
serve and cater to the needs their radios and communities.

Radio Climate is coordinated by AMARC, in partnership with the FMAS, with the support of the
Maghreb UNESCO office in the framework of the «Network of Mediterranean Youth» project (NET-
MED Youth) funded by the European Union. The initiative is developed in partnership with the Civil
Society COP22 coordinating committee.

You can broadcast Climate Radio content even if your radio is not part of the AMARC network.

Are you a radio station? Let us know what you need. Does a specific topic interest you? Do you
want to interview one of the members of Climate Radio for your programme? Sébastien Négre,
Climate Radio coordinator : negre@climateradio.net

Source: AMARC International Secretariat (Montreal), 23 Sept. 2016

ALERT FROM : 26/09/2016 [EN]

Gabon: Gabonese RTN goes "off air" after court validates Bongo
win

Radio Television Nazareth (RTN), a privately-owned Gabonese religious station, was reportedly off
air on 24 September. This occurred a day (23 September) after the country's constitutional court
announced that Ali Bongo had won the 27 August presidential election, rejecting opposition leader,
Jean Ping's petition.

This is the second time the station went off air.

RTN stopped broadcasting on 1 September after its premises were the subject of an arson attack
on 31 August. It resumed transmission on 10 September.

The reason for the station going off air remains unknown.

Source: Media observation by BBC Monitoring, 24 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring Global
Newsline Media File, 26 Sept. 2016

NEWS FROM : 28/09/2016 [EN]

Kenya: Kenyan governors to challenge rejection of radio permits

Governors are vowing to move to court to challenge a decision by the Communications Authority of
Kenya denying them permits to establish radio stations in the county. The governors are accusing
the authority of violating the constitution and undermining counties function on public participation.
This comes in the wake of a decision by the communications authority declining to issue radio
frequencies to 20 county governments, arguing that broadcast is not a devolved function.

The authority has directed county governments to use the state-owned Kenya Broadcasting
Corporation (KBC), for their communication needs. The Council of Governors chair Peter Munya
says they will be move to court to challenge the decision.

Munya says if the country implements devolution there is need for clear mechanisms for
engagement and articulation of community interests.

He observes the counties can meet the need by owning radio stations as a medium for public
participation saying it would be very costly for them to get air time from commercial media houses.
Nairobi, Kiambu, Vihiga, Kwale, Meru, Elgeyo-Marakwet, Mandera, Busia, Machakos, Murang'a,
Kakamega and Bomet are among the county governments that had applied for radio permits.

The County Governments Act (2012)allows the devolved units to set up media platforms in order to
stimulate citizen participation in the development of policies, plans, and delivery of services in the
county.

"A county government shall establish mechanisms to facilitate public communication and access to
information in the form of media with the widest public outreach in the county," reads section
95(1) of the statute.

It further lists six media platforms namely television stations, information communication
technology centres, websites, community radio stations, public meetings and traditional media.
[Passage omitted]

Source: KBC Online (Nairobi), website, Nairobi, 26 Sept. 2016; quoted by BBC Monitoring Global
Newsline - Media, 28 Sept. 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9647
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9647
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9649

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 7

ALERT FROM : 28/09/2016 [EN]

Somalia: Somali journalist Abdiaziz Ali killed in Mogadishu

https://cpj.org/2016/09/somali-journalist-abdiaziz-ali-killed-in-mogadishu.php

Somali authorities should thoroughly and credibly investigate this evening's fatal shooting of radio
journalist Abdiaziz Ali and swiftly bring his killers to justice, the Committee to Protect Journalists
said today.

The BBC reported that gunmen on motorbikes shot the journalist, who hosted a morning news
program for the privately run Radio Shabelle, at sunset in the Yagshid district of the capital
Mogadishu.

Shabelle Media Network chairman Abdimalik Yusuf Mohamud told the National Union of Somali
Journalists that Abdiaziz was on his way to visit his parents when he was shot.

The motive for the killing was not immediately apparent, and no one immediately claimed
responsibility for the attack.

This is the second killing of a Somali radio journalist in Mogadishu this year.

In June, Sagal Salad Osman, who worked for state-run Radio Mogadishu, was fatally shot as she
left her university campus. CPJ is investigating to determine whether her death was work-related.
"The killing of Somali journalist Abdiaziz Ali must not be allowed to become yet another statistic in
a country notorious for not bringing journalists' murderers to justice," said Murithi Mutiga, CPJ's
East Africa representative. "We urge Somali authorities to leave no stone unturned in determining
the motive for Abdiaziz's and Sagal's killings and finding and prosecuting those responsible."
Somali authorities have repeatedly shut down Radio Shabelle and arrested its staff, and its
journalists have often been targeted and killed, CPJ research shows.

CPJ ranked Somalia as the worst offender in its 2015 Global Impunity Index, which spotlights
countries where journalists are slain and killers go free.

Source: Committee to Protect Journalists (New York), 27 Sept. 2016

NOUVELLES

ALERT FROM : 22/08/2016 [FR]

RDC : JED demande la réouverture de prés d’une dizaine d’autres
médias qui restent fermés

Journaliste en danger (JED) prend acte de la décision du gouvernement congolais de rouvrir deux
médias, proches de |'opposition interdits arbitrairement de fonctionnement depuis quelques
années. Cette décision fait partie des mesures politiques annoncées par le Ministre congolais de la
Justice pour décrisper I'espace politique en vue de la tenue du dialogue national, y compris la
libération des prisonniers politiques et d’opinion.

Pour JED, ces deux médias autorisés a fonctionner, faisaient partie d’une dizaine d’autres médias
fermés abusivement par divers services de sécurité et qui doivent également étre rouverts.

En effet, selon nos informations, c’est sur instruction du Chef de I'Etat congolais, que le ministre de
la Justice et Droits humains, Alexis Thambwe Mwamba, a annoncé, le vendredi 19 ao(it 2019, la
reprise des activités de Canal Futur Télévision (CFTV) et Canal Kin Télévision (CKTV), deux médias
appartenant a des membres de |'opposition, aprés 6 ans de fermeture pour le premier média
appartenant a Monsieur Vital Kamerhe, Président de I'Union pour la Nation Congolaise (UNC) et
plus d’une année pour le second média appartenant a monsieur Jean-Pierre Bemba, Président du
Mouvement pour la Libération du Congo (MLC).

Cependant, au moins sept autres médias proches de I'opposition, n‘ont pas bénéficié de cette
mesure politique pour des raisons inconnues. Il s'agit, notamment de :

- Radio Lisanga Télévision (RLTV), média ayant comme promoteur M. Roger Lumbala, opposant au
régime de Kinshasa, interdite de fonctionner depuis le 6 septembre 2012. Le ministre de la
Communication et Médias, Lambert Mende, avait accusé RLTV d’avoir diffusé des émissions de «
nature a démoraliser I'armée et la population ».

- Radio Liberté Beni, appartenant a lI'opposant Jean-Pierre Bemba et émettant a Beni, dans la
province du Nord-Kivu, interdite de diffusion depuis le 14 nhovembre 2014. Pour le Ministre Mende,
ce média a diffusé des émissions et les messages appelant la population a se soulever contre les

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016



http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9650
https://cpj.org/2016/09/somali-journalist-abdiaziz-ali-killed-in-mogadishu.php
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9601
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9601

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 8

autorités nationales et contre la MONUSCO. Quatre autres médias sanctionnés dans la méme
province pour des raisons similaires ont été autorisés a reprendre leurs activités trois mois plus
tard.

- Radiotélévision Lubumbashi JUA (RTLJ), dans la province du Haut-Katanga, une chaine
appartenant a M. Jean-Claude Muyambo, ancien cadre de la mouvance présidentielle, passé dans
I'opposition, interdite de fonctionnement depuis le lundi 24 novembre 2014 par M. Lambert Mende
au motif de « non-respect des dispositions légales de diffusion des entreprises privées du secteur
audiovisuel, incitation a la haine et a I'insurrection (...) ».

- Nyota TV et de la Radiotélévision Mapendo, deux médias appartenant a monsieur Moise Katumbi,
ancien Gouverneur de I’'ex province du Katanga, et candidat déclaré de |'opposition au poste de
Président de la République, dont les signaux d’émission ont été brusquement coupés le 28 janvier
2016. Officiellement, le Ministre des Médias évoquait le « non-paiement des taxes ». Malgré toutes
les preuves de paiement des différentes taxes déposées par le responsable de ces deux médias au
ministére des Médias et a certaines autorités du pays, le Ministre des Médias n’a jamais levée sa
décision.

- « La Voix du Katanga », propriété de M. Gabriel Kyungu wa Kumwanza, ancien collaborateur du
Président Kabila et un membre du groupe de sept partis politiques qui ont fait dissidence de la
majorité présidentielle, fermée depuis le vendredi 11 mars 2016. Ce média est accusé de n’avoir
pas payé « la redevance annuelle » et de fonctionner sans « permis d’exploitation ». Une
accusation rejetée par les responsables de ce média.

JED rappelle également le cas « Congo News », un journal proche de I'opposition paraissant a
Kinshasa, qui a été assiégée, lundi 15 septembre 2014, par un groupe d’agents des services de
sécurité qui a scellé les portes de ce journal jusqu’a ce jour. Ce journal a été accusé de «
publication illégale », juste aprés avoir publié, le 2 septembre 2014, un article intitulé « Le Katanga
tourne le dos a Kabila ». Cet article faisait allusion a la déclaration faite, dans la province du
Katanga, par M. Jean Claude Muyambo, ancien cadre de la majorité présidentielle, qui s'opposait a
la révision constitutionnelle pouvant permettre au président Joseph Kabila a briguer un troisieme
mandat.

La libéralisation de I'espace politique, la libération des prisonniers politiques et d’opinion, ainsi que
la réouverture de tous les médias privés fermés arbitrairement font parties des conditions posées
par un groupe de partis politiques de I'opposition, pour leur participation au Dialogue national
annoncé. Le vendredi 18 juillet 2016, les responsables des Organisations professionnelles des
médias congolais dont JED, ont rencontré le facilitateur de ce Dialogue, monsieur Eden Kodjo,
aupres de qui ils ont plaidé également pour la réouverture des médias fermés avant le démarrage
effectif des travaux de ce Dialogue.

Source: Journaliste en Danger - JED (Kinshasa), 22 ao(t 2016

ALERT FROM : 24/08/2016 [FR]

Ghana: Le président ghanéen John Mahama accorde sa grace a un
présentateur radio

http://tinyurl.com/zonzcwc

Le chef d’Etat ghanéen John Dramani Mahama a accordé sa grace présidentielle a un présentateur
radio et a ses deux invités condamnés pour menaces de mort a I'encontre des juges qui avaient
ordonné la suppression de noms des listes électorales en vue des élections de décembre.

Le ministre de la communication Edward Omane Boamah a annoncé dans un communiqué daté du
22 aolt que le pardon présidentiel était accordé sur des bases de « compassion » et parce que les
condamnés avaient exprimé des remords pour leurs discours de haine.

« La décision de son Excellence, président du Ghana, de supprimer leur peine fait suite a une
requéte qui lui a été remise par les commentateurs (de la radio). Les signataires |I'imploraient
d’user de son pouvoir pour leur garantir une grace présidentielle », a ajouté le ministre.

Menaces de mort a I'antenne

Salifu Maase, alias « Mugabe », est un présentateur de radio controversé, connu pour ses discours
musclés, mais toujours pro-gouvernementaux. Il avait été condamné fin juillet avec deux de ses
invités, soutiens du pouvoir en place, a quatre mois de prison ainsi qu’a une amende de 10 000
cedis (2 500 dollars) pour avoir insulté et menacé de tuer des juges a I'antenne.

La Cour avait expliqué que les accusés touchaient a I'intégrité du systeme judiciaire en rejetant la
décision des juges de supprimer des noms des listes électorales : début juillet, 56 000 noms ont
été rayés des listes électorales, des électeurs ayant utilisé leur carte de sécurité sociale comme
justificatif d’identité.

Lire aussi : Au Ghana, du courant gréce a des tourniquets dans les cours de récréation

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9602
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9602
http://tinyurl.com/zonzcwc

TRRAACE — E-BULLETIN 217 1 9

L'opposition s’était inquiétée de fraudes possibles, étant donné que ces cartes ne sont pas
attribuées uniquement aux citoyens ghanéens, créant un imbroglio politique a quelques mois de
I’élection présidentielle.

Une élection présidentielle est prévue, le 7 décembre, aprés plusieurs contentieux sur la date du
scrutin, causés par cette affaire des registres électoraux. Le président Mahama, du Congrées
démocratique national (NDC), visera un second mandat de cing ans, face a Nana Akufo-Addo,
candidat du principal parti d’opposition, le Nouveau parti patriotique (NPP).

Source: Le Monde (Paris) avec AFP, website, 23 aolt 2016

NEWS FROM : 25/08/2016 [FR]

Madagascar: Radio Bongolava - Une référence dans la région

http://fr.allafrica.com/stories/201608220766.html

La radio Bongolava, la premiére station privée de cette région célébre cette année ses 21 années
d'existence. La radio Bongolava se veut étre le lien entre les populations locales, grace a des
émissions produites localement.

« Elle est devenue un moyen de communication de référence pour toute la population de
Bongolava et ses alentours », témoigne Solofonarindra Ramanitrarivo, le premier responsable de la
radio. Et lui de poursuivre que « la radio s'est donnée pour mission de parler de la communauté et
de faire la promotion des artistes surtout des artistes locaux.

Elle a aussi permis de faire connaitre tous ces artistes qui sont venus faire des spectacles dans la
région ». Pour marquer le jubilé, la radio se dotera de son propre local. En effet, depuis ses
longues années, la radio Bongolava a loué des studios. Le dép6t de la premiére pierre s'est tenu
hier a Tsiroanomandidy.

Outre cela, I'ONG FAMI prévoit I'ouverture trés prochainement de la Télévision que Bongolava. A
noter que c'est I'ONG FAMI qui est le propriétaire et le gestionnaire de la station depuis 20 ans
déja.

Source: Midi Madagasikara (Antananarivo), 22 ao(t 2016; repris et distribué par allAfrica.com

TRAINING FROM : 29/08/2016 [FR]

Cote d'Ivoire: Média Academy : un programme pour apprendre le
journalisme

http://tinyurl.com/gn7bsbb

12 mois. C'est le temps que va durer le « programme Média Academy ». Un programme de
formation aux médias et aux nouveaux médias. Initié par AlterMédias, une agence de presse et de
production digitale, avec I'appui technique de I’'agence E-voir et le soutien de deux médias : le
magazine d’info en ligne I'Essentiel et la webradio Classe Fm.

Les cours auront lieu chaque samedi de 8 heures a 18 heures (avec une pause entre 12 heures et
14 heures). Soit 8 heures de cours par semaine. [...]

-- Comment postuler ? --

L'intégration du programme est soumise a un test en deux phases.

Les postulants doivent d’abord envoyer un CV et une lettre de motivation (expliquant pourquoi ils
veulent suivre cette formation) a « contact.altermedias@gmail.com ». Tout postulant doit pouvoir
justifier d’un niveau BAC+2. Les futurs apprenants doivent disposer d’un ordinateur portable. (Date
limite : 31 ao(it 2016)

Les candidats inscrits seront ensuite convoqués pour un test écrit en dictée, culture générale et
résumé d’actualité. Ceux qui auront obtenu au moins 12 de moyenne a cette évaluation seront
soumis a un test oral devant un Jury, pour la sélection finale.

Le nombre de candidats a retenir pour le programme est limité a 20.

—> 05 Septembre 2016 : test écrit

—> 10 septembre 2016 : test oral

La scolarité s'éléve a 450 000 francs CFA (dont 50 000 francs CFA pour les frais d’inscription).

La rentrée 2016/2017 est fixée au samedi 8 octobre 2016. [...]

Information compléte et source: Media Academy (Abidjan), Website

NEWS FROM : 30/08/2016 [FR]

Sénégal: Quatre collectivités locales lancent le signale de Diassing

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9605
http://fr.allafrica.com/stories/201608220766.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9610
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9610
http://tinyurl.com/gn7bsbb
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9613

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 O

Fm

http://fr.allafrica.com/stories/201608291445.html

Désenclavement numérique de Marsassoum pour la paix et le développement - Quatre collectivités
locales lancent le signale de Diassing Fm

Le signal de la radio communautaire dénommeée «Diassing FM» a été lancé avant-hier, samedi 27
ao(lt, a partir de Marsassoum, site de son implantation. Elle est portée par quatre collectivités
locales que sont Marassoum, Bemet, Djibabouya et Sansamba en réponse a un cuisant besoin de
communication en masse média.

Son financement est assuré par I'Ong World Education/Sénégal et ses partenaires, dans le cadre du
désenclavement numérique de cette contrée de I'Ouest de Sédhiou en vue de la paix et du
développement participatif.

93.9, c'est la fréquence de Diassing FM, la radio communautaire de Marsassoum dont le signal a
été lancé samedi dernier en présence des autorités administratives, locales, coutumiéeres et
religieuses de cette contrée de I'Ouest de Sédhiou.

Diassing FM porte donc a 17 le nombre de radios communautaires implantées en Casamance par
I'Ong World Education/Sénégal.

Source: Sud Quotidien (Dakar), 29 ao(t 2016; repris et distribué par allAfrica.com

NEWS FROM : 02/09/2016 [FR]

Gabon: black-out sur l'information suite aux troubles post-
électoraux

http://tinyurl.com/gtldzdt

Vingt-quatre heures apres la proclamation de la victoire du président sortant Ali Bongo Ondimba le
31 aolt, les troubles qui ont éclaté dans tout le pays ont touché I'ensemble des médias, et
empéchent les journalistes de travailler. RSF appelle toutes les parties au calme afin que
I'information circule a nouveau au Gabon.

Quelques heures aprés I'annonce de la réélection d’Ali Bongo Ondimba par la commission
électorale, a 23 h le 31 aolit, le réseau internet et les communications par SMS étaient coupées.
Vers 3 heures du matin, le siége de la Radio-Télévision Nazareth, appartenant a un grand soutien
de l'opposant Jean Ping, et qui avait largement couvert la campagne, a été attaqué par des
militaires gabonais. Impossible de savoir a quel corps ils appartiennent, selon les témoins, car ils
étaient cagoulés. Le siege de la télévision a été incendié et tout son matériel saccagé. Des coups
de feu ont été tirés, et bien qu’aucun journaliste n'ait été blessé, plusieurs ont été malmenés par
les forces de l'ordre.

Auparavant dans la journée, un groupe de manifestants avait incendié I’Assemblée nationale, et
dans la foulée, tenté de prendre les locaux de la Radio télévision nationale, bien défendue par des
gendarmes. Les manifestants se sont repliés mais barrent depuis I'acces au média, dont le
personnel a quitté les lieux par peur des violences. Depuis plus de 24 heures donc, plus aucune
information fraiche ne sort de la télévision ou de la radio nationales. Le pays est dans une situation
de black out quasi total.

Un journaliste joint par RSF, témoigne qu’il se cache car des pillages sont en cours dans la ville et il
est impossible de sortir couvrir ce qui se passe. Un de ses proches parti chercher le journal na pu
trouver aucun exemplaire, les kiosques n‘ayant probablement pas été livrés. Les transports en
commun sont coupés et I'administration ne fonctionne pas.

“Nous appelons les autorités gabonaises a protéger les médias et a rétablir les moyens de
communication, déclare Reporters sans frontieres. Dans ce genre de crise, l'information est plus
essentielle que jamais pour éviter que les citoyens se mettent en danger et pour atténuer la
psychose, sans méme parler du droit du peuple gabonais de savoir ce qui se passe sur le plan
politique. Un appel au calme de toutes les parties, y compris du candidat Jean Ping, est nécessaire
afin de permettre la fin des violences et aux médias de recommencer a fonctionner.”
L'organisation de I'élection présidentielle a été critiquée par I’'Union européenne, et plusieurs voix
de la communauté internationale ont demandé la publication de I'ensemble des procés verbaux des
bureaux de vote afin de mettre un terme aux suspicions de fraude. Dés I'annonce des résultats, les
partisans de l‘opposition sont descendus protester dans la rue et des violences ont rapidement
suivi.

Le Gabon occupe la 100e place sur 180 pays dans I'édition 2016 du Classement de la liberté de la
presse établi par RSF.

Source: Reporters sans frontiéres (Paris), Communiqué et site, 1 sep. 2016

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9613
http://fr.allafrica.com/stories/201608291445.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9616
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9616
http://tinyurl.com/gtldzdt

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 1

NEWS FROM : 03/09/2016 [FR]

Cameroun: Bafoussam - Six radios fermées

http://fr.allafrica.com/stories/201609010593.html

Un vent d'assainissement engagé depuis juillet par le délégué régional de la Communication vise
surtout les entreprises audiovisuelles.

« Sur 26 radios que nous avons dans la région, environ une quinzaine est clandestine. Toutes ces
entreprises n'ont pas une licence pour opérer. Il y a une sorte de défiance de la part des
opérateurs des entreprises de communication de la région ». Le constat est de Simon Ekolle Penda,
délégué régional de la communication de I'Ouest. Depuis le 1er juillet dernier, il a engagé une
opération qui vise a assainir I'environnement médiatique de la région. Il dit s'inspirer du
communiqué du ministre de la Communication d'octobre 2014, qui intime aux entreprises de
communication d'étre en regle.

Selon I'esprit du texte, tout opérateur doit avoir une licence, a défaut une autorisation provisoire,
pour ce qui est de I'audiovisuel. L'opération qui a débuté par le département de la Mifi, concerne
prioritairement les entreprises audiovisuelles. Elle a conduit a la fermeture de six organes opérant
dans l'audiovisuel : Radio Vox Ecclesiae (RVE), Radio Star, Radio universitaire Tankou (RUT FM),
Vino TV, NGTV et Gic ODIAVO. « Pour le moment, presque neuf médias peuvent opérer sans
probléme, parce que leurs dossiers sont en cours de traitement », ajoute Ekolle Penda. Méme si le
délégué régional reconnait que la plupart de ces médias « clandestins » ont déposé les dossiers
d'octroi d'une licence, et disposent de récépissés de dépot, il reste intransigeant I'aspect de la loi.
Pour lui, I'article 8 du décret du 3 avril 2000 fixant les conditions et modalités de création et
d'exploitation des entreprises privées de communication audiovisuelle, qui dispose que « les
activités de communication audiovisuelle sont subordonnées a I'obtention d'une licence délivrée par
arrété du ministre chargé de la Communication aprés avis motivé du Conseil national de la
Communication », doit étre appliqué. Selon lui, le fait de déposer un dossier, n'équivaut pas a
I'exercice des activités.

Source: Cameroun Tribune (Yaoundé), 31 ao(it 2016; repris et distribué par allAfrica.com

NEWS FROM : 05/09/2016 [FR]

RCA/Centrafrique : Bavure des FACA sur un journaliste stagiaire
de la radio nationale

http://tinyurl.com/hzpsapg

Dieudonné Modompté, stagiaire a la radio Centrafrique a recu dans la soirée de dimanche 4
septembre 2016 une balle au bras droit a8 PK26. Selon la victime, tout serait parti d’'une affaire de
formalités qu’exigent les forces nationales sur la barriere qu’elles tiennent au PK26.

Revenant de Garoua-Mboulai, Dieudonné Modompté parle d'une mésentente sur les questions de
formalité, « j'étais sur ma moto. Arrivé au PK26, les douaniers m’ont exigé 2500f pour la formalité.
Au moment ou je voulais partir, un gendarme s’est présenté pour demander 500F mais je lui ai
remis les 240F qui me restaient. Voulant partir a nouveau, les FACA qui sont derriére moi, ont
commencé a crier. Les trois qui se trouvaient en face de moi, ont voulu m’arréter et dans la foulée,
I'un de ceux qui étaient derriere moi, m’a tiré une balle dans I’épaule droite et je suis tombé », a
expliqué la victime.

Dieudonné Modompté a été conduit, aprés I'incident a I'h6pital communautaire de Bangui puis a
I’nOpital général ou il est pris en charge par Médecins Sans Frontiere.

Le RIDH a tenté en vain toute la journée d’entrer en contact avec le ministre de la défense.
Source: Réseau des Journalistes pour les Droits de 'Homme (Bangui), 5 sept. 2016

NEWS FROM : 08/09/2016 [FR]

RDC: Kasai Oriental - Les directeurs des programmes de
I'audiovisuel appelés au professionnalisme

http://fr.allafrica.com/stories/201609071152.html

Le Conseil supérieur de I'audiovisuel et de la communication (CSAC) tient au respect de la
déontologie et de I'éthique dans le secteur de I'audiovisuel et de la communication en République
démocratique du Congo. Sans cesse, il rappelle aux journalistes le respect de I'éthique et de la
déontologie.

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9617
http://fr.allafrica.com/stories/201609010593.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9618
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9618
http://tinyurl.com/hzpsapg
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9623
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9623
http://fr.allafrica.com/stories/201609071152.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 2

C'est dans ce cadre que les directeurs des programmes des radios et télévisions implantées dans la
ville de Mbuji-Mayi ont été conviés a une séance de travail a la coordination provinciale du Conseil
supérieur de 'audiovisuel et de la communication (CSAC) au Kasai Oriental. Cela, pour faire le
point de la prestation, notamment en ce qui concerne I'animation des émissions des débats
politiques sur l'actualité de I'heure.

Le coordonnateur provincial de cette instance de régulation, Banza, a centré son exposé sur la
gestion de l'information en période électorale, cas des débats politiques : éthique et déontologie. Il
a indiqué que cette rencontre a été initiée a la suite du résultat de service de monitoring de la
coordination de cet organe de régulation des médias qui révéle de plus en plus, qu'il y a des
irrégularités coupables constatés dans le chef des journalistes commis a I'animation des émissions
de débats sur des sujets ayant trait a I'actualité politique de I'heure.

Les avis des observateurs analystes de la coordination de CSAC font état d'un amateurisme
ahurissant dans le chef de quelques journalistes qui se sont improvisés visiblement a cette lourde
tache qui exige des qualités intellectuelles avérées et une préparation documentée. Aussi le
coordonnateur du CSAC a-t-il rappelé aux directeurs de programmes que ce vieux et beau métier
gu'est le journalisme exige le respect des normes pour éviter de tirer a coté de la cible faute de
tireur d'élite.

Pour la coordination provinciale du CSAC, I'année 2016 étant constitutionnellement électorale dans
la République démocratique du Congo, il revient aux journalistes de fournir des informations fiables
; crédibles qui contribuent a une participation civique plus forte.

M. Banza a indiqué qu'une de missions de son institution consiste a veiller a la diffusion dans les
médias la culture de la paix et de la démocratie, en vue de lutter contre l'incitation a la haine
tribale, ethnique ou raciale, a la xénophobie ainsi qu'a toute autre forme de discrimination a
travers les médias.

Le journaliste devra donc, face a ces enjeux, transmettre la bonne information aprés I'avoir lui-
méme bien recue afin d'accompagner I'homme politique et la population dans tout le processus
électoral, a partir de la révision du fic hier électoral jusqu'a la publication des résultats en passant
par I'organisation des élections, a dit en substance le coordonnateur de CSAC qui promet une
rencontre avec les différents animateurs des émissions de débats politiques.

Source: Le Potentiel (Kinshasa), 7 Sept. 2016; repris et distribué par allAfrica.com

ALERT FROM : 12/09/2016 [FR]

Burundi: Un homme retenu au SNR, il était en possession
d''émissions radio
http://tinyurl.com/zdxozp9

Un homme a été arrété mercredi dernier par des membres de la garde du gouverneur de
Makamba, Gad Niyukuri.

Emmanuel Bizindavyi participait a une réunion du gouverneur, organisée pour les pompistes de la
province. C'est alors qu'il a été interpellé.

Dans un premier temps, il a été accusé d'enregistrer I'allocution du gouverneur.

Par la suite, on lui a reproché de détenir des fichiers audios de Radio Humura et Inzamba (radios
installées et produisant des programmes depuis Kigali).

M. Bizindavyi est depuis retenu pour interrogatoire par le SNR (renseignement burundais) de
Makamba.

Source: INFO SOS Médias Burundi, Facebook, 10 Sept. 2016

NEWS FROM : 18/09/2016 [FR]

Cote d'Ivoire: Projet de Syndicalisation dans les radios
confessionnelles

http://tinyurl.com/gl68g8x

Le Bureau Exécutif National (BEN) du Syndicat National des Professionnels de la Presse de Céte
d'Ivoire (#SYNAPPCI) a échangé, jeudi 15 septembre 2016, avec Le Révérend Dieudonné N'Gumbi
(Directeur général de Radio Fréquence Vie et Président du comité de pilotage de I'association des
radios confessionnelles de Cote d'Ivoire). Au menu des échanges : Le projet de syndicalisation de
six semaines du SYNAPPCI, dans les sept radios confessionnelles présentes sur le territoire du
District autonome d’Abidjan.

Du 13 Septembre au 24 octobre 2016, ce projet qui bénéficie du soutien de Uni-global Union, le
syndicat international des services et des compétences avec I'appui financier de la Fondation

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9626
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9626
http://tinyurl.com/zdxozp9
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9628
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9628
http://tinyurl.com/gl68g8x

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 3

allemande Friedrich Ebert, vise a disposer d’une base de données la plus exhaustive possible sur
les réalités des radios confessionnelles, les acquis, mais aussi les difficultés et autres contraintes
qui ont un impact sur les conditions de vie et de travail des professionnels des médias qui y
exercent et d’identifier avec eux des pistes de solutions globales et spécifiques.

Source: Page Facebook du Syndicat National des Professionnels de la Presse de Cote d'Ivoire, via
Twitter, 18 sept. 2016

NEWS FROM : 18/09/2016 [FR]

RCA: La Radio "Ndélé Pas Loin", créée en 2015, continue a se
développer

https://t.co/oVzCiWSK9g

La Radio "Ndélé Pas Loin", créée en 2015, continue a se développer grace a I'ARC et
@FranceBangui
Source: La France a Bangui, Twitter, 17 sept. 2016

ALERT FROM : 18/09/2016 [FR]

RCA: Radio Voix de Kaga a été pillée

Radio Voix de Kaga, de Kaga Bandoro, a été pillée cette nuit par des éléments de I'ex-Séléka. Elle
avait déja été pillée en 2013 et réhabilitée dans le cadre du partenariat avec Free Press Unlimited
en 2016.

Le gardien a été blessé et s'est réfugié sur le site des déplacés de la Cathédrale. Située a quelques
meétres du pont sur la riviere qui partage la ville en deux, elle n'est pas loin de I'H6pital préfectoral
et d'un poste des éléments pakistanais de la Minusca. D'aprés les informations, c'est a la suite de
I'affrontement qu'il y a eu a Ndomété, a 10 Km de la ville entre les ex-Séléka et les Balakas qu'ils
ont tué 5 personnes, pillé les paroisses catholiques de Ndomété et la Nativité de Kaga Bandoro.
Source: ARC (Bangui), 17 sept. 2016

NEWS FROM : 18/09/2016 [FR]

Cote d'Ivoire: Un an aprés son ouverture, VIBE RADIO revendique
22.000 fans

http://fr.allafrica.com/stories/201609150370.html

14 septembre 2015 - 14 septembre 2016, cela fait un an que « le nouveau son », VIBE RADIO
émet sur les 94.6 de la bande Fm.

« 80 mille fans sur Facebook, 22 mille fans naturels bien organisés et plus de 2 millions de portée
sur Internet ». Fabrice Nassé, responsable du service digital de VIBE RADIO, a indiqué que la radio
est suivie a travers l'internet partout dans le monde.

C'était, ce mercredi 14 septembre 2016, a I'occasion de I'annonce du programme de la célébration
du premier anniversaire de ladite radio.

Dans le cadre de la célébration de ce premier anniversaire, la jeune équipe avec a sa téte Korede
Odjo Bella a mis les bouchées doubles pour faire plaisir a ses premiers partenaires que sont ses
auditeurs.

Des jeux radiophoniques pour remporter des gadgets sont organisés sur la radio depuis le 1er
septembre.

[...] La directrice Korede Odjo Bella, entourée de ses collaborateurs dans « un speech
radiophonique » a présenté la structure qui, selon elle, est un produit de Lagardeére Active, filiale
du groupe Lagardere, acteur mondial de la production et de la distribution de contenus, présent
dans 30 pays sur 4 continents.

A I'en croire, VIBE RADIO est une chaine commerciale et musicale qui s'adresse a une cible jeune
et active qui souhaite se divertir et s'informer.

« Sa programmation musicale rassemble les plus grands tubes nationaux, internationaux et
africains: Pop, Dance, Rap, RnB et Afro », ajoutera-t-elle. Avant d'indiquer que le slogan de la
radio est: « Le Nouveau Son ».

Poursuivant, Korede Odjo Bella a fait savoir que sa chaine se distingue aussi par sa volonté de
révéler et promouvoir les nouveaux artistes de la Cote d'Ivoire et du continent africain. Son objectif
est d'étre une référence pour les nouvelles tendances musicales.

« La progression de VIBE RADIO dans le paysage audiovisuel ivoirien est I'une des plus importantes

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9629
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9629
https://t.co/oVzCiWSK9g
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9630
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9633
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9633
http://fr.allafrica.com/stories/201609150370.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 24

jamais réalisée par un media radio », a révélé sa directrice.

Pour sa part, Konnie Touré a précisé que la chaine est une Radio Contemporaine de Hits (Chr) qui
revendique une quinzaine d'animateurs.

« Au programme, nous avons plus de 7 000 heures de directs avec plus de 150 artistes recus au
cours des différentes émissions », a-t-elle ajouté tout en précisant que VIBE RADIO c'est aussi de
I'événementiel avec plus 70 événements couverts.

D'ici a I'an 2019 de facon progressive, la radio compte couvrir toute I'étendue du territoire national,
selon sa directrice.

Source: Fratmat.info (Abidjan), 14 sept. 2016; repris et distribué par allAfrica.com

RESOURCE FROM : 20/09/2016 [FR]

Guide pratique pour la radiodiffusion : recueillir et utiliser les
réactions de I'auditoire

http://tinyurl.com/hp7vrlb

Certaines stations de radio sont situées dans des régions isolées, loin des connexions Internet
rapides et de bons réseaux de téléphonie mobile. D'autres stations ont elles-mémes de bons
services, mais diffusent des émissions aux radiodiffuseurs et aux radiodiffuseuses situés dans des
régions qui n‘ont pas ces ressources. Dans I’'un ou I'autre des cas, une émission radiophonique peut
aider vos auditeurs et vos auditrices a se transmettre des connaissances et des informations,
surtout celles qu'ils ne peuvent pas se procurer auprés d‘autres sources.

Toutefois, il faut pour cela que les radiodiffuseurs et les radiodiffuseurs trouvent des fagons
ingénieuses de recueillir les avis de leurs auditeurs et leurs auditrices. En outre, il leur faut faire
preuve de créativité quand vient le temps d’incorporer les informations découlant de ces avis dans
leurs émissions.

Le service « Bip a voter » est un outil formidable pour sonder votre auditoire, mais pour qu'il
fonctionne, il faut un réseau mobile.

Il y a peu, des stations de radio rurales interagissaient avec leurs auditeurs et leurs auditrices
essentiellement de deux maniéres, soit a travers des visites individuelles effectuées a la station de
radio ou auprés de la communauté, soit au moyen de lettres envoyées par les auditeurs et les
auditrices. Mais parfois, méme ce type d’interaction peut comporter des difficultés. Le transport
aller-retour dans les collectivités isolées peut étre problématique, surtout en saison pluvieuse. Le
courrier, lui, peut étre lent et peu fiable.

Le présent document présente deux stations qui ont trouvé des moyens ingénieux d’interagir avec
leurs auditeurs et leurs auditrices et de faire participer ces derniers a leurs émissions.

Source: Barza Infos (Radios Rurales Internationales, Montréal), 19 sept. 2016

ALERT FROM : 22/09/2016 [FR]

RDC: Plusieurs journalistes attaqués pendant les troubles de
Kinshasa du 19 Septembre

Dans une lettre adressée, le jeudi 22 Septembre 2016, au Vice-Premier Ministre en charge de
I'Intérieur et Sécurité nationale, Evariste Boshab, Journaliste en danger (JED) lui a demandé
instamment d’ouvrir une enquéte urgente pour identifier et sanctionner les responsables des
exactions commises contre des journalistes lors des violences qui ont secoué la ville de Kinshasa,
les 19 et 20 Septembre 2016.

Dans cette correspondance dont copies ont été réservées notamment au Président de la
République, au Premier ministre, au Procureur général de la République ainsi qu’a I’Auditeur
général des Forces Armées de la RD Congo (FARDC), JED rappelle que dans son bilan des
affrontements qui ont opposé des manifestants de I'opposition aux forces de |'ordre, le Vice-
ministre a parlé des personnes tuées ; des batiments publics et des écoles brulés ; des sieges des
partis politiques incendiés et des maisons pillées, mais a aucun moment il n'a évoqué des cas de
nombreux journalistes et professionnels des médias qui ont été victimes des violences de la part
des forces de sécurité alors qu'ils ne faisaient que leur travail. Au total et selon nos informations,
prés d’une dizaine de journalistes ou professionnels des médias ont été malmenés, attaqués ou
interpellés a Kinshasa, dés le premier jour des manifestations, par des éléments de diverses forces
de sécurité.

JED a dénoncé vigoureusement cette vague de violence gratuite infligée aux journalistes congolais
et étrangers dans |'exercice de leur profession en violation flagrante de la loi garantissant I'exercice
de la liberté de la presse en RDC.

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9635
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9635
http://tinyurl.com/hp7vrlb
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9641
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9641

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 5

A titre illustratif, et au cas ou il s’agirait d’'une omission involontaire, JED a tenu a porter a la
connaissance du Vice-Premier Ministre en charge de I'Intérieur et de la Sécurité nationale les faits
suivants :

1° Sonia Rolley, envoyée spéciale permanente de Radio France Internationale (RFI) en RDC,
Edouardo Soteras, journaliste-photographe de I’Agence France Presse (AFP), Dady Songhozo et
John Kinkendu, journalistes a TV 5, ont été interpellés, dans la matinée du lundi 19 Septembre
2016 sur le boulevard triomphal loin des endroits ol se déroulaient les manifestations, par la Police
Militaire (PM). Ils ont été malmenés et conduits au camp Kokolo ou ils ont été gardés pendant
plusieurs heures et dépouillés de tous leurs biens dont du matériel de travail, de I’'argent et des
téléphones.

2° Dosta Lutula, journaliste a Canal Congo Télévision (CCTV), chaine de télévision émettant a
Kinshasa, a été arrété, le 19 Septembre 2016, par des agents de |'ordre non autrement identifiés
pendant qu’il était en train de couvrir la manifestation de I'Opposition. Jeté dans une jeep de la
police, le journaliste a été conduit au camp militaire Tshatshi ou il a été copieusement tabassé
avant d’étre transféré vers 1 heure du matin au camp Kokolo ou il sera également molesté et
déshabillé. Dosta Lutula a été libéré le lendemain vers 18 heures. Sa caméra et ses cassettes
d’enregistrement ont été confisquées.

3° Kevin Inana, journaliste au quotidien « La Prospérité » a été arrété au niveau du rond-point des
huileries par un groupe de policiers anti-émeutes qui dispersaient les manifestants a coup des
balles et gaz lacrymogénes. Kevin Inana a été pourchassé par ces hommes en uniforme qui, aprés
I’avoir rattrapé lui ont demandé de décliner son identité. Brandissant sa carte de presse, le
journaliste a été bastonné a coups de matraque a la téte avant d’étre projeté sur le sol. Il s’en était
tiré avec un bras cassé.

4° Eliezer Thambwe, journaliste-présentateur du magazine «Tokomi wapi», diffusé sur plusieurs
chaines de télévisions de Kinshasa ainsi que son cameraman, Dieumerci Makesela, ont été arrétés,
séparément, le samedi 19 Septembre 2016, par un groupe de policiers au rond-point Victoire, pour
le journaliste, et sur I'avenue des Poids-lourds, pour le cameraman, ou ils couvraient cette
manifestation. Eliezer Thambwe a été relaché quelques temps aprés tandis que Dieumerci
Makesela a été conduit au cachot des services spéciaux de la police ou il a été gardé pendant 72
heures. La camera que détenait Dieumerci Makesela a été confisquée avant sa libération.

Afin que ces actes des violences contre les professionnels des médias ne puissent se reproduire au
moment ol tout le monde redoute des turbulences politiques majeures en RDC, JED rappelle que
c’est du reste, dans cette optique, que les organisations professionnelles des médias ont organisé,
en juillet dernier, une Table ronde sur la sécurisation des journalistes en période de crise. A l'issue
de cette Table ronde, les professionnels des médias ont proposé la mise en place d’un cadre de
concertation entre les médias et les pouvoirs publics en charge de la sécurité, en vue de la
prévention des risques encourus par les journalistes en cette période de tension.

Source: Journaliste en Danger - JED (Kinshasa), Communiqué, 22 sept. 2016

NEWS FROM : 22/09/2016 [FR]

Burkina Faso: Faso Médias - 18 mois apreés, le micro reste ouvert

http://fr.allafrica.com/stories/201609210436.html

Le séminaire de cloture des activités de la premiére partie du projet FasoMédias initié par I'Agence
francaise de coopération média CFI et I'Union nationale de audiovisuel libre du Faso (UNALFA) se
tient du 20 au 21 septembre 2016 a Royal Beach Ho6tel a Ouagadougou.

Ce séminaire aura le mérite de faire le bilan de 18 mois de travaux et de créer un cadre de
réflexion pour envisager des actions futures.

Apres dix-huit mois de mise en ceuvre du projet FasoMédias qui a concerné la presse audiovisuelle,
I'heure est maintenant au bilan. En effet, on note plus de 80 sessions de formation et autres
activités en lien avec la sphére médiatique.

Egalement plus de 70 médias, 200 journalistes et responsables de médias ont regu des outils pour
le renforcement de leurs capacités.

Ayant ceuvré dans un contexte socio-politique marqué par la Transition, les élections présidentielle,
Iégislatives puis municipales, FasoMédias a permis d'améliorer la formation des professionnels
burkinabé de la presse. [...]

Texte complet et source: L'Observateur Paalga (Ouagadougou, 20 sept. 2016; repris et distribué
par allAfrica.com

NEWS FROM : 22/09/2016 [FR]

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9642
http://fr.allafrica.com/stories/201609210436.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 6

Sénégal: La WADR démarre une émission radiophonique de fact-
cheking

http://fr.allafrica.com/stories/201609210416.html

La West Africa Democracy Radio (WADR) et Africa Check annoncent lancer"la premiére émission
radiophonique de fact-checking en Afrique de I'Ouest francophone", dont le premier numéro sera
diffusé vendredi, a partir de 10h05, sur les ondes de cette station de radio sous-régionale basée a
Dakar.

Intitulé "Arrét sur Info", cette émission de vérification des faits sera rediffusée sur la fréquence
94.9, le méme jour a 17h30 et a 21h30, avant d'étre "proposée en rediffusion le dimanche",
indique un communiqué recu des promoteurs.

"L'émission sera également disponible en podcasting sur le site d'Africa Check (fr.africacheck.org)
et de la WADR (www.wadr.org), ainsi que sur le compte Soundcloud de la WADR", ajoute le
communiqué.

Bimensuelle "dans un premier temps", "Arrét sur Info" va devenir hebdomadaire et "comportera
plusieurs rubriques dont une partie interactive, I'entretien avec un expert de la question ayant fait
I'objet du fact-checking et d'autres informations".

Elle sera co-présentée par Samba Dialimpa Badji, rédacteur en chef adjoint d'Africa Check, et
Mariama Thiam, journaliste a la WADR.

"Une initiative similaire est menée actuellement a Johannesburg, en Afrique du Sud, par la radio
Power-FM, en collaboration avec le service anglais d'Africa Check", un projet démarré avec un
bureau a Londres en 2012 pour promouvoir la démocratie dans les débats publics et les médias en
Afrique.

Le fact-checking est une tendance dans le journalisme consistant a s'assurer de I'exactitude des
propos avancés par les figures publiques et les médias sur des sujets importants.

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 20 sept. 2016; repris et distribué par allAfrica.com

NEWS FROM : 26/09/2016 [FR]

Maroc : Lancement de Radio Climat

http://www.climateradio.net

L'AMARC lance une agence de presse provisoire et multilingue : « Radio Climat ». Ce projet
propose une couverture adaptée aux besoins éditoriaux des radios associatives, communautaires,
campus et libres du monde entier a I'occasion de la COP22, la conférence de I'ONU sur les
changements climatiques, du 7 au 18 novembre a Marrakech (Maroc).

Discussions environnementales, solutions climatiques, actualité sociale, économique et culturelle...
Seize journalistes d'au moins dix pays seront sur place pour produire des reportages, des papiers
journalistiques et des émissions, tables rondes, interviews, en arabe, anglais, francais, espagnol,
amazighe (toutes publiées en Creative Commons CC-BY-NC).

Un site spécial a été publié pour I'évenement : www.climateradio.net

Nous souhaitons votre participation. Diffusez les reportages et émissions, partagez nos
témoignages de Marrakech. Ainsi, nous témoignerons tous des efforts de nos communautés et de
nos radios associatives et communautaires dans les luttes climatiques et environnementales a
travers le monde. Nous voulons dédier moralement cette initiative a Berta Caceres, militante radio
et écologiste assassinée au Honduras en mars 2016.

Envoyez nous vos contributions via WeTransfer a |'adresse secretariat@si.amarc.org et téléchargez
le travail de Radio Climat sur www.climateradio.net

Radio Climat a également pour objectifs la mise en place d'une radio temporaire pour expérimenter
la premiere diffusion sur la bande FM marocaine de programmes associatifs (sous réserve de
I'octroi de cette licence par les autorités de régulation médiatique marocaines). Le but est aussi de
renforcer la présence et I'expertise de I'AMARC et de ses membres dans la couverture
journalistique lors de sommets internationaux de haut niveau, toujours au service des
communautés et leurs radios.

Radio Climat est portée par le bureau international de I'AMARC, en partenariat avec le FMAS, avec
I'appui du bureau de I'UNESCO au Maghreb dans le cadre du Projet Réseaux de la Jeunesse
Méditerranéenne (NET-MED Youth) financé par I'Union européenne. Cette initiative est appuyée par
le pole de la société civile du comité de pilotage de la COP22.

Il n'est pas nécessaire d'étre membre de I'AMARC pour diffuser les productions de Radio Climat.
Envoyez nous vos besoins. Un théme précis vous intéresse ? Vous désirez qu'un journaliste de
Radio Climat intervienne sur votre antenne ? Vous avez d'autres envies ? Les radios désireuses de
faire connaitre leurs envies sont invitées aécrire a Sébastien Negre, coordonnateur de Radio

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9643
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9643
http://fr.allafrica.com/stories/201609210416.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9646
http://www.climateradio.net/

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 7

Climat, via negre@climateradio.net
Source: AMARC Secrétariat International (Montréal), 23 Sept. 2016

NEWS FROM : 28/09/2016 [FR]

Madagascar : Comment parler de citoyenneté a la radio ?

http://www.cfi.fr/fr/actualites/madagascar-comment-parler-de-citoyennete-la-radio

Un premier atelier de formation a la conception d'émissions de "sensibilisation citoyenne" s'est tenu
a Antananarivo, du 12 au 24 septembre 2016, dans le cadre du projet Dialogues Citoyens
Madagascar.

Dix journalistes radio, venus de quatre provinces de I'ille, ont participé a cette session, qui a débuté
par deux journées d'information animées par des experts, universitaires ou membres
d'organisations de la société civile, tels que le collectif Liberty32 ou le SIF

Encadrés par un duo d'experts, Emmanuel de Solére Stintzy et Jean-Hervé Rakotozanany, les
journalistes ont ensuite abordé les questions d'appropriation citoyenne : réle et missions des chefs
de fokontany (village traditionnel malgache), concepts culturels malgaches au regard des notions
de citoyenneté aujourd'hui ou place des organismes de la société civile et des médias dans le
contréle citoyen de I'action publique.

L'objectif était d'aider les journalistes a mieux cerner les notions de citoyenneté, de démocratie et
de controdle citoyen, et leur permettre d'élaborer des magazines radiophoniques de sensibilisation
adaptés a leurs grilles de programmes (savoir comment parler de citoyenneté a la radio, identifier
les sujets d'intérét et prioritaires pour les citoyens etc.).

A l'issue de cette formation, les journalistes se sont engagés a produire et diffuser des émissions
sur de nouveaux sujets, encourageant les auditeurs a vivre une citoyenneté plus active :
I'éducation civique a I'école, la participation citoyenne dans les plans de développement locaux, la
responsabilité des citoyens dans la lutte contre la corruption, le patriotisme, les rapports entre
chefs de fokontany et citoyens a Madagascar...

Un deuxiéme rendez-vous est déja fixé : le 10 octobre 2016 débutera un atelier de travail dédié a
la conception de magazines radiophoniques de débat et de concertation citoyenne.

Source: CFI Cooperation Médias (Paris), 27 sept. 2016

NEWS FROM : 29/09/2016 [FR]

Cameroun: AL-HOUDA 99.3 FM - Une radio pour expliquer le
CORAN et I'ISLAM ouvre ses portes a Douala

http://fr.allafrica.com/stories/201609261183.html

Elle se présente comme la voix de la communauté, Al-Houda qui signifie guidance a pour slogan «
la fréquence qui nourrit notre ame », I'dme de tout chrétien et de tous les chrétiens.

La cérémonie d'inauguration a été présidée par la ministre de la communication Issa Tchiroma
Bakary samedi 24 Septembre.

En présence des dignitaires musulmans et les autres religions venues communié autour de la sortie
officielle des fonts baptismaux da€™une radio qui émet depuis le 1ler ramadan 1434 du calendrier
lunaire correspondant au 9 juillet 2013 de notre calendrier. A la tour de deux niveaux située a
makepe 1 missoke bloc 9 dans I'arrondissement de Douala 5 qui abrite la radio, on confesse que «
Toute la communauté révait de pouvoir écouter des sons de cloche porteurs de paix sur la
plateforme fm » Une initiative du GIC Salam (Les amis de la paix pour I'encadrement des couches
défavorisées) qui a permis de poser les jalons de radio Al-Houda.

-- Les vertus du noble CORAN --

La radio diffuse 24/24 des vertus de partage et d'amour sous le prisme du Coran. S'inspirant du
verset 17 de ce livre saint, la fréquence dévoile ce qui s'apparente a sa ligne éditoriale « N'adopte
aucune information dont tu n'as pas vérifié la véracité ; pas avant d'avoir utilisé ton ouie, ta vue et
ton coeur pour les quels tu seras tenu pour responsable » Une abondante production qui a pour but
: soutenir I'intégration nationale et les diversités traditionnelles du Cameroun, promouvoir les
valeurs de la culture islamique, éduquer, informer, sensibiliser et enseigner.

En dehors du Frangais et de I'anglais, les deux langues officielles au Cameroun, les programmes
sont diffusés en langues nationales et étrangeéres : (haoussa, fulfulde, bamoun, Bafia, yoruba,
yemba, pidgin, wolof).

Les émissions sont thématiques telles que « psalmodie du noble coran », interactives comme « As-
salam alaykoum », d'enseignement telles que « 52 minutes de sermons »

Source: Camer.be (Bruxelles), 26 sept. 2016; repris et distribué par allAfrica.com

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9648
http://www.cfi.fr/fr/actualites/madagascar-comment-parler-de-citoyennete-la-radio
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9651
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9651
http://fr.allafrica.com/stories/201609261183.html

TRRAACE — E-BULLETIN 217 2 8

NEWS FROM : 29/09/2016 [FR]

Sénégal: Abdou Karim Sall dévoile Ia plaque de Ila radio Or FM
d'Orkadiéré
http://fr.allafrica.com/stories/201609260432.html

Le directeur général de I'Autorité de régulation des télécommunications et des postes (ARTP),
Abdou Karim Sall a inauguré, samedi, la radio locale d'Orkadiéré baptisée "Or FM", a constaté
I'APS.

Inaugurée dans une liesse populaire par le parrain des premiéres journées culturelles d'Orkadiéré,
la radio va, estiment ses promoteurs, "contribuer au renforcement de l'information et de la
communication”.

"J'ai eu un sentiment de satisfaction et de fierté d'étre honoré par les habitants d'Okardiéré et
aussi d'étre parrainé par la jeunesse de mon village natal a I'occasion de la premiére édition de ses
journées culturelles", a souligné M. Sall, ajoutant avoir "une dette envers les populations de sa
localité".

Egalement responsable politique de I'Alliance pour la République (APR, au pouvoir), Abdou Karim
Sall a dit sa volonté d'oeuvrer a la "massification" de son parti pour des résultats "jamais égalés"
aux prochaines joutes électorales.

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 25 sept. 2016; repris et distribué par allAfrica.com

Qui sommes-nous ? / Who are we?

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations:
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :

Association pour la Promotion des

Médias (APM-Bénin) Centre des Médias Communautaires
01 Boite Postale 3566 _ Africains (CEMECA)
Porto Novo, Rép. du BENIN BP 210 De,dougou, BURKINA FASO
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88 Tél.: (00226) 20 52 10 22

et 20 21 29 32 Fax : (00226) 20 52 10 22

Mobile :(00226) 70 25 36 39
Courriel : cemeca@mediafrica.net
Web : http://www.cemecabf.org

Courriel : apmbenin@gmail.com
radioecoleapm@gmail.com
Web : http:// www.radioecole.org

Contact
Abonnement / Subscribe :

http://www.mediafrica.net/profil/index.as

Unsubscribe / Désabonnement :
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

© Mediafrica.Net 2016 30/09/2016


http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9652
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=9652
http://fr.allafrica.com/stories/201609260432.html
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

